4. Ústecký VitaSport Maraton

11.11.2017

Datum akce: 11.11.2017
Délka trasy: 42,195 km (maraton) / 21,0975 km (půlmaraton) / 5 kilometrů
Povrch: Asfalt
Počet účastníků v cíli (maraton): 64
Počet účastníků v cíli (půlmaraton): 106

Počet účastníků v cíli (pětka): 92

Po maratonu v Košicích, kdy jsem poprvé překonal hranici 4 hodin (a to velmi výrazně), by se dalo říci, že mám pro letošní sezónu splněno. To by se však nesměla v Ústí nad Labem běžet Ústecká VitaSport Běžecká Liga, která vrcholí královskou disciplínou v podobě maratonu a tak jsem si řekl, že by bylo hezké v letošní sezóně absolvovat tuto vzdálenost třikrát. Namlsán z Košic mám myšlenku na čas okolo 03:35:00, ale jako realistický cíl si dávám 03:45:00 a cokoliv nad 4 hodiny je neúspěch.

Jak míříme k Svádovu, ihned se mi vybavují vzpomínky na otočku Mattoni 1/2 Maratonu Ústí nad Labem a už se těším na další ročník. Na místo dorážíme s předstihem a dokonce nemusím stát frontu na kompresky. Stíhám i kratší vyklusání a jak svítí sluníčko, tak je mi dokonce i teplo. Následně předzávodní foto s naším běžeckým kroužkem, rychle dát vlajku do auta a hurá na start!

Krátce před startem
Krátce před startem

Vybíháme. Držím tempo okolo 4:50 a nejsem si jist, zda to je nejlepší nápad, na druhou stranu se mi běží velmi dobře. I to zrádné 16° stoupání se vyběhlo bez problémů, jen by kousek za ním nemusel jeden z místních pálit dříví, kouř mé plíce rozhodně nepotřebují. Držím se ve skupince běžců a zatím se mi běží mnohem lépe, než v Košicích, kde mi trvalo asi pět kilometrů, než se nohy zahřály do provozní teploty. Na sedmém kilometru beru na občerstvovací stanici vodu a na rovince po mírném stoupání do míst, kde byla otočka patnáctky se musím sklonit před početnou skupinou běžců, která své tempo lépe dávkovala.

Stále však běžím v tempu, který by krásně stačil na cílový čas okolo 3:30. Po otočce přichází první rána. Poryvy větru mě fackují, ale já se snažím držet stále tempo pod 5 minut, ale stojí to mnoho sil. Na třináctém kilometru rezignuji, těsně před sbíhání na občerstvovací stanici to nepříjemně fouká a já poprvé klesám v tempu nad 5 minut. Stále se mi běží celkem solidně a mezičas na půlmaratonu má hodnotu 1:44:31. Paráda, jsem rychlejší, jak na půlmaratonu v Olomouci.

Před první otočkou
Před první otočkou

Druhou půlku načínám v tempu okolo 5:10:00. Stoupák na třetím kilometru bere hodně sil, ale v hlavě mi zní neustále jedna skladba a nedaří se mi ji vytěsnit a tak ač běhám bez sluchátek, tak mám o hudební složku běhu postaráno. Po chvilce nastává problém, střeva se mi vaří a já zažívám Déjá Vu z posledních kilometrů půlmaratonu v Českých Budějovicích, kde jsem to ještě do cíle ustál. Na 36. kilometru je ten pocit už akutní, musím si odskočit. Bohužel se nedaří a já se po minutě a půl vracím do závodu a chvilku trvá, něž se opět rozběhnou nohy rozběhnout nohy. Dobíhám k občerstvovačce a na 30 sekund se zastavuji, abych nabral v klidu banán a vypil preventivně ampulku s hořčíkem.

Neběží se mi vůbec dobře. Ač bych chtěl běžet rychleji, tak se mi nedaří stáhnout tempo pod 5:40. Kilometr a půl před otočkou nacházím vhodné místo a opět opouštím trať. Nyní jsem úspěšnější, ale ztrácím okolo 2 a půl minuty. Nepříjemný pocit už je pryč, jen ta pauza rozhodně nesvědčila mým nohám. Začínám pociťovat, jak mi ztěžkla lýtka a po otočce situaci neulehčuje vítr, který mi bere dobrých 20 sekund na kilometr. Je to náročné, ale stále bych mohl do cíle doběhnout v čase okolo 4:45.

Držím tempo mezi 5:35 - 5:40. Jsem sám a nemám se koho držet. Často zavírám oči a navštěvuji imaginární svět mých myšlenek. Jak já bych byl rád už v cíli! Každé malé stoupání jde hodně ztěžka, na občerstvovačce se opět zdržuji okolo 30 sekund a běžím dál. Už se těším, až budu u cíle. Předbíhá mě další běžec, já si připisuji skalp dvou běžců, co přešli na indiánský běh. 5 kilometrů před cílem se mi zase začínají vařit střeva a při seběhu stoupáku necelé 3 kilometry mě zpomalí na tempo 6:20 na kilometr. Rozhoduji se potřetí zastavit.

Když se vracím na trať, tak vidím, že mě předběhla Zuzka Vítková. Snažím se jí dohnat, nejde to. Držím konstantní odstup asi 150 metrů, který vydrží až do cíle. Oficiální čas 03:50:02, čipový čas 03:49:59 a celková 32. pozice z 64 startujících. Nejsem vůbec spokojen a odhaduji, že zažívání mě dnes mohlo stát okolo 10 minut díky zastávkám a ztrátě tempa. Lidé si nyní budou muset zvyknout, že ze mě bude opět chvilku vlasáč a vlasy ostříhám v případě, že:

Zaběhnu čas na závodní desítce pod 0:43:00
Zaběhnu čas na závodním půlmaratonu pod 1:35:00
Zaběhnu čas na maratonu o hodnotě 3:33:33 a nižší

Nespokojenost v cíli
Nespokojenost v cíli

Na závěr musím ocenit výborné výkony všech, co dnes nastoupili na start jakéhokoliv ze tří závodů, které se dnes běželi. Velké poděkování patří Verče Vágnerové, že pro nás tyto úžasné závody pořádá. Zorganizovat závod rozhodně není nic jednoduchého a já bych ti chtěl jménem všech účastníků poděkovat. Velké díky patří také všem dobrovolníkům. Bez vás by žádný závod nebyl! Na jaře chci běžet Ústecký Vitasport Půlmaraton jako vodič a už se na tento závod těším. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky