Běhej srdcem, odmění se ti

15.01.2018

Běhej podle citu, naslouchej svému tělu,  poslouchej rytmus svého srdce. To je jedna rada, kterou vám mohu na úvod dát. Vzpomínám si na podzim 2015, éra mých běžeckých začátků. Tehdy jsem se vracel z mých výběhů naprosto vyřízený a postupem času jsem zpomaloval. Větší úsilí nepřinášelo kýžený výsledek.

Pak jsem zazimoval a zapomněl na všechny své neduhy. Na jaře se situace opakovala. Tělo si vzpomnělo a já se dostal na svou výkonnost 60 minut na desítku, ale pak jsem víceméně stagnoval. Občas se objevil dobrý den, kdy jsem zvládl desítku za 55 minut, ale to mě zrovna potkala neskutečná průtrž mračen a do cíle mi zbývalo 6 kilometrů, to ta touha po teple domova.

Chceš-li zrychlit - zpomal. To jsou slova bežeckého guru Miloše Škorpila. Já jsem se k tomu propracoval trošku oklikou, když jsem začátkem léta 2016 začínal rozbíhávat pár začátečníků. Pomalý běh zpočátku vysiloval více, než běžet naplno, byl to rozhodně velký nezvyk. Každý kilometr navíc či minuta v čase dolů, kterou tato skupina zvládla, pro mě znamenala hodně a kupodivu jsem začal zrychlovat i na závodech!

Když jsem si na podzim 2016 pořídil Garmin Forerunner 225 s optickým čidlem na měření tepové frekvence, tak pak začaly ty pravé "orgie". Začal jsem se více zajímat o tepovou frekvenci a jejím vlivu na výkonnost. Tepová frekvence je zjednodušeně takový otáčkoměr a žádnému motoru nesvědčí, když jedete na plné otáčky, že?

Cíleně jsem začínal zařazovat výběhy v aerobním pásmu a pak ještě pomaleji, aby tepová frekvence byla ideálně okolo 130 úderů za minutu (cca 70% mého maxima). Takový výběh vypadá tak, že své Garminky záměrně přepnu do módu, kdy ukazují pouze tepovou frekvenci a běžím. Ani nemám nastavený alarm na vysokou tepovou frekvenci, jen když se mi zdá vysoké tempo, tak se podívám na aktuální hodnoty.

Tréninková tepovka - záměrně do 130 úderů za minutu
Tréninková tepovka - záměrně do 130 úderů za minutu

Pravda, není to rozhodně jednoduché, obzvlášť když běžíte bez hudby a vnímáte pouze zvuk přírody, od toho je kouzelné Bezručovo údolí u nás v Chomutově. Když jsem začal, tak jsem pro tuto tepovku na této trase potřeboval tempo 7:40 km/min, nyní jsem přibližně o 30 sekund na kilometr rychlejší, zajímavý pokrok, že?

Něco jiného je závod. To běžím téměř na plno a mám vyzkoušeno, že se mi "nejlépe" běží okolo 180 úderů za minutu. Je to už doopravdy dřina, funím jak lokomotiva, ale stále to není tolik, aby mi bylo v cíli vysloveně zle, takže mám stále jisté rezervy :-)

Závodní tepovka - Desítka v Bezručáku 2018
Závodní tepovka - Desítka v Bezručáku 2018

Jako další příklad uvedu svůj tréninkový plán. Hranice pro pásma jsem si vypůjčil z Garminů a snažím se je různě střídat. Od konce září 2017 jsme přidali v rámci běžeckého kroužku ještě pomalejší výběhy, kde běžíme tempem i mírně nad 8 minut na kilometr a mohu říci, že to je jen ku prospěchu. Pravda, ne vždy je jednoduché jej dodržet. V sobotu 13.01.2018 jsem měl běžet v tepovce 133 - 150 a místo to si jedu zdolat Blaník, sice jsem to neběžel v plném závodním tempu, ale průměrná tepová frekvence 164 úderů má do této hodnoty také daleko, že?

Z tréninkového plánu na leden 2018
Z tréninkového plánu na leden 2018

Co dodat na závěr? Rozhodně doporučuji střídat intenzitu, tempo tréninků. Tu ubrat, tu přidat, tu si dát fartlek a tu si dát jen lehké vyklusání. Tělo se naučí zpracovávat jiné zdroje energie, hlavně trénink nebude tak jednotvárný, posune vás dopředu. Rozhodně to není ostuda. Běhat na "umření" umí každý, ale běhat pomalu na pohodu, to je pravé umění.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky