ČSOB Bratislava Marathon 2023

04.04.2023

Datum akce: 02.04.2023
Délka trasy: 42,2 km
Povrch: Zpevněný
Počet účastníků: 852 v cíli + 18 DNF 
Cílový čas: A) pod 3h40m 
                   B) pod 3h50m
                   C) pod 4h00m
                   D) Dokončit a přežít   

Je konec června 2022 a já již přemýšlím o sezóně 2023. Jen tak koukám na stránky bratislavského maratonu a vidím, že jsou otevřené registrace. Neváhám ani minutu a na závod se registruji, jako 96. v pořadí. Duben je přeci jenom lepší termín, co se týče alergenů a hlavně nemusí být takové vedro. Tou dobou se stále těším na Drážďany, kde mám koncem října běžet svůj zahraniční maraton pro rok 2022 a navázat tak na roky 2017 až 2019, kdy jsem běžel alespoň jeden maraton v zahraničí.

Jenže pak týden před maratonem v Drážďanech běžím desítku Vaší ligy v Praze a odvážím si suvenýr v podobě Covidu, který ovlivní mou běžeckou přípravu na další měsíce dopředu. Celkem 5 týdnů bez běhu, v listopadu ještě zvládnu 20,59 kilometrů, v prosinci již 85,43 kilometrů, v lednu 154,59 kilometrů, ale stále to není ono. Mé tělo v podstatě neregeneruji, mám problémy se spánkem, únavou a po 12 kilometrech tuhnu, jako po 10 kilometrů před cílem maratonu.

Když běžím v půli ledna svůj první půlmaraton v tempu 6 minut na kilometr, jsem naprosto vyřízen a říkám si, že bych nezvládl zaběhnout pod 1:50, ani kdybych běžel na krev. O týden později si dávám Lestkovský půlmaraton a to je ryzí utrpení. Kopce nezvládám běžet, prostě je jdu, hodně se hlídám a vůbec si to neužívám. Čas plyne strašně pomalu a do cíle se dostávám až v čase 2h35m44s. Něco se však v mém těle zlomilo. Spánek začal být o něco klidnější a najednou zvládám i běhat dva dny za sebou. V únoru začínám tedy s intenzivní přípravou na ČSOB maraton v Bratislavě s cílem zvládnout jej pod 4 hodiny.

Díky skvělé partě se zvládají i dlouhé běhy, nejprve běžíme v půlce února z Klášterce do Chomutova, což nám dá 30 kilometrů, první březnový víkend si dáme 35 kilometrů z Mostu do Teplic a o 8 dní později si dávám tempový trénink na Matyldě, kde na 4,1 kilometru dlouhém okruhu nakroužím celkem 32 kilometrů, z toho 3 kolečka v tempu 5:20 (= maraton za 3h45m) a pak po 3 minutové pauze 3 kolečka v tempu 5:10 (= maraton pod 3:40m). Nyní si začínám věřit i na maraton pod 3:45, ale pak v polovině března začíná něco kvést a má forma padá zase strmě dolů.

Do Bratislavy přijíždím se snem doběhnout pod 3:40, reálně to vidím okolo 3:50. Společnost mi dělají v autě Daniela, Petr PT a Zdeněk, vlakem ještě dorazí "Zlaťáci" Aduš s Jirkou. V Bratislavě jsme již v pátek a sobotu máme na kochačku. K obědu si dávám luxusní bramborové knedlíky plněné uzeným, Odpoledne pasta párty a i tak mám celý den takovou žravou, až se bojím, aby byly po trati dostatečně zastoupené toiky. Za celý den nachodím 21 tisíc kroků, no to je jako kdybych běžel celý půlmaraton! Na nohách je to rozhodně znát a snad se mi to v závodě nevymstí.

Je den D. Předpověď počasí hlásí 11°C, vítr okolo 20km/h, v nárazech až 40 km/h a okolo desáté mírný déšť, který se pak vrátí okolo třinácté hodiny. V 8 vyrážíme z hotelu na start, máme to 1,7 kilometru a já na závod zvolil triko s dlouhým rukávem, přes něj krátké triko, tříčtvrrťáky a rukavice! Startovat budu ze startovní vlny B, který startuje v 9:04 (oddělenými startovními vlnami by se mohl inspirovat třeba i RunCzech). V tomto koridoru je i vodič na 3h45m, ke kterému se stavím, ale potkávám Zdeňka Koca a když se dáme do řeči, tak vodič je najednou více v předu a mezi námi celkem dav.

Start, startovní bránu protínám až po 66 sekundách a vodič má náskok více jak půl minuty. Jdu si své pohodlné tempo a když se po půl kilometru koukám na hodinky, tak zjišťuji, že běžím v tempu okolo 5:04, trošku si říkám, zda jsem to nepřepálil, ale na druhou stranu se mi běží lehce a velkou zásluhu na tom má fakt, že je zataženo a zatím ani moc nefouká. Na druhou stranu nás čeká docela dlouhý, rovný úsek, trošku mi to připomíná Košický maraton a úsek u hlavního vlakového nádraží. Ostrá otočka a rovinka dlouhá téměř 4 kilometry, než se dostaneme do Starého města. Konečně krásná místa, jedinou daní je dlažba, zatracená dlažba!

V této malebné části pociťuji, že je mi vedro, zkuste si svlékat tričko v tempu 5 minut na kilák, není to nic jednoduchého, věřte mi. Po chvilce vybíháme ze Starého města a za budovou generální prokuratury je desátý kilometr v čase 52 minut 46 sekund, čipový čas 51 minut 40 sekund, což by mělo rychlými počty znamenat, že zatím běžím pod 3 hodiny 40 minut. Plán A je stále ve hře. Na běžce však čeká další dlouhý úsek podél Dunaje a tentokrát fouká i trošku protivítr. Alespoň ta vyhlídka na Bratislavský hrad nás běžce trošku potěší.

Pod mostem SNP do toho buší bubeníci, malý doping při cestě, silnice se mírně stáčí doprava a pak se narovnává, chvilku nám výhled na Dunaj kazí developerský projekt zvaný River Park, za kterým opouštíme Nábřeží armádního generála Ludvíka Svobody a přes malé parkoviště nás svedou na Dvořákovo nábřeží. V nohách mám teprve 13 kilometrů a cesta vede dál podél řeky, v protisměru vidím rychlejší běžce, jak si to peláší zpátky do centra. Já musím ještě nějaké tři minuty vydržet k otočce a pak je to s větrem v zádech hezky podél řeky.

Když míjím občerstvovačku u patnáctého kilometru, tak si dávám za povinnost vzít si konečně kousek banánu, v rukavicích se mu tam moc nechce, ale dva kousky se mi podaří uzmout. Troška energie v žilách a pokračuje se v plánu. Na dohled mám vodiče na 1:50, který startoval na konci koridoru A a vybíhal o dobré 3 minuty přede mnou. Je to dobré znamení? Asi ne, znamená to totiž, že běžím rychleji, než bylo v plánu. Na druhou stranu to znamená, že si mohu v druhém kole dovolit nějakou tu menší krizičku, nebo dvě, možná i tři. Blíží se Most Slovenského Národního Povstání s UFO vyhlídkou, ta bude dominovat účastnické medaili, pokud se mi podaří dokončit. Chci tu zlatou pro maratonce, ne tu stříbrnou pro půlčíky.

Nábřeží se zdá nekonečné, po chvilce se blížíme místům, kde jsme odstartovali, a to také znamená, že nás čeká stoupání přes Starý most. Do něj předbíhám i dvojici vodičů, z nichž jeden má vlajku a druhá běží s výsledným časem na zádech. Nahoru to moc nechutná, dolu se mi daří využít hmoty pásového ovaru. Nyní se ve mně mísí vzpomínky na něh Od Tatier k Dunaju, v těchto místech byl cíl tohoto krásného štafetového závodu! Tři kilometry kolem zeleně parku, jak lákavé je odběhnout a označkovat si nějaký keřík či strom. Na rozšíření teritoria nemám tentokrát žádné myšlenky a prostatu se mi zatím daří držet pod kontrolou.

Dvacátý kilometr, další občerstvovačka a další dva kousky banánu. Nyní se zase musíme dostat na Starý most a vůbec se mi nelíbí myšlenka na druhé kolo, až budu mít v nohách o 21,1 kilometru více. Už teď kousek před polovinou se mi to nelíbí. Na mostě na mně z protější strany volá Aduš, než stačím zareagovat je už pryč. Dolů z mostu pošetřím trošku sil a trošku závidím půlmaratoncům, že už to mají za sebou. Nás čeká to samé kolečko podruhé a už vím, že některé úseky chutnat rozhodně nebudou. Půlmaratonskou metu překonávám v čase 1:48:40, čistý čas na trati 1:47:34 a na ty necelé dvě a půl minuty náskoku sázím.

Pole v druhém kole je už značně prořídlé, je to takové náročnější, když kolem sebe nemáte takovou masu, trošku mi to připomíná Rohanské nábřeží v Praze na 39. kilometru. Opět nepříjemná dlouhá rovinka. Před 26 kilometrem se mi nedaří v rukavicích nabrat banán, musím zastavit. Dobrovolnice mi nakloní misku a dva kousky banánu se pomalu přežvykují v mých ústech. Na 26. kilometru mám mezičas 2:13:46 a zatím se mi daří držet tempo, stojí to však mnohem více úsilí. Pomalu se začíná projevovat tempo v prvním kole a cítím mírnou bolest v zadní straně obou stehen.

Začínám zvolňovat tempo a tepy držím stále okolo 160ky. Už to není taková pohoda, jako to bylo v prvním kole. Dlažba ve starém městě mě vysloveně ehm, vytáčí a říkám si, že za chvilku to vlastně začne, s hranicí třicátého kilometru. Rychlý přepočet krizového scénáře, pokud bych běžel v tempu 5:40, mohl bych se v pohodě vejít pod 3:45 a i tempo okolo 6 minut mi hravě stačí na čas pod 4 hodiny. Já chci ale čas pod 3:40 a pro ten se musím trošku snažit. Už je to jen o hlavě a tempo pozvolna padá.

Deset kilometrů do cíle, bude mi stačit okolo 54 minut na čas pod 3:40? Mohu si dovolit zvolnit na čas okolo 5:20, rozhodně to není jednoduché na tom nekonečném nábřeží. Před otočkou na 34,7 kilometru šlápnu do výmolu a jen tak tak si nepodvrknu kotník. Můj slovník je v tu chvíli hoden fanouška Baníku Ostrava, ale zdá se, že to vazy ustáli bez větší újmy. Psychicky je to hodně náročné. Chvilkami zavírám oči a sbírám mentální energii. Mám před sebou dvě kolečka na Matyldě, to už zvládnu. Ale asi to nebude pod 3:40. Na poslední občerstvovařce na nábřeží poprvé beru ionťák, ale když klučina o metr vedle zařve cola, tak svou volbu měním, rychlé cukry se hodí.

Vím, že mě čeká zase Starý most, stehna už celkem bolí, ale tempo se ustálilo okolo 5:20 – 5:30 na kilák. 4 kilometry před cílem přepočítávám čas do konce a zjišťuji, že jsme si při minulém přepočtu přidal do cíle jeden kilometr navíc. Možná to ještě na plán A stihnu, musím jen přežít výstup na Starý most, a to hned dvakrát. To stoupání bolí, hodně bolí. Už jen okolo tří kilometrů a jsem v cíli. Jak se však blíží 40. kilometr, začínám pociťovat nástup mírné křeče do pravého stehna. Není to moc příjemné. Ale vidím se v cíli a jdu si za tím. Poslední občerstvovačku vynechávám, chci jen jediné, do cíle.

Stoupám a kolem mě padají kapky deště, tak to asi stihnu do cíle relativně včas. Vedle mě je najednou Zdeněk Koco a peláší mu to parádně. Já už vím, že to zvládnu pod 3:40 i v rámci výstřelového času startovní vlny B a nikam se neženu. Vychutnávám si poslední metry a cíl protínám ve výstřelovém čase 3:39:45. Čipový čas je hezčí, snadno se zapamatuje. Má totiž hodnotu 3:38:38. Mise splněna, i přes zrychlený trénink v podobě 8 týdnů jsem dokázal navázat na svůj standard. Možná mi v hlavě pomáhá si ten maraton rozdělit na dva půlmaratony. Ten první v čase 1:47:34 a druhý za 1:51:04 znamená druhou půlku pomalejší o rovné tři a půl minuty, a to se mi snad nepodařilo ani v Praze v roce 2019.

Jsem naprosto spokojen, a nejen já. Celá naše parta se s tím poprala statečně a nevzdali to ani PT s Jirkou, pro které to byl jejich první maraton. Aduš si zlepšila svůj čas o téměř 50 minut a věřím, že při tom dalším maratonu může překonat magickou hranici 4 hodin, ke kterému ji chybělo běžet rychleji jen o 4 minuty a 50 sekund. Jirka bojoval od čtvrtka s bolavou nohou, za březen naběhal jen 81,4 kilometru, a přesto vše to zvládl za 4 hodiny 18 minut a 28 sekund. Klobouk dolů. Dokonce jsem byl z naší výpravy nejrychlejší, Zdeňka jsem porazil v čipovém čase o více jak minutu. Ale i Zdenda toho moc nenaběhal, takže klobouk dolů. Nenaběhala toho moc ani Danča, ale i ta se s maratonem statečně poprala a i přes nepříjemné zranění po pádu doběhla v čase 4 hodiny 30 minut a 21 sekund. A PTho maratonský debut? Ten má hodnotu 4 hodiny 24 minut a 27 sekund a věřím, že to nebude jeho poslední maraton a i on se pokusí prolomit magickou hranici 4 hodin.

Maratonské statistiky:

Závod / Čas / Datum / Místo / % času vítěze

14. ČSOB Bratislava Marathon 2023 - 03:38:38 - 02.04.2023 - 65,10%
13. Volkswagen Maraton Praha 2022 - 03:56:26 - 08.05.2022 - 54,10%
12. Maraton Hradec Králové 2020 - 03:32:40 - 09.10.2020 - Hradec Králové - 69,20%
11. Vodafone Istanbul Euroasia Marathon 2019 – 03:46:23 – 03.11.2019 – Istanbul – 57,30%
10. Volkswagen Maraton Praha 2019 - 03:38:51 - 05.05.2019 - 57,56%
9. Vánoční maraton kolem Boleváku - Závod nedokončen po 22,89 km
8. 36. Athens Marathon - The Authentic - 03:47:26 - 11.11.2018 - Atény - 57,60%
7. Compressport Třeboňský maraton - 03:27:39 - 20.10.2018 - Třeboň - 78,20%
6. 95. Medzinárodný Maratón Mieru Košice - 03:34:04 - 07.10.2018 - Košice - 59,90%
5. Volkswagen Maraton Praha 2018 - 03:58:37 - 06.05.2018 - Praha - 52,85%
4. Ústecký VitaSport Maraton 2017 - 03:49:59 - 11.11.2017 - Ústí nad Labem - 77,61%3.
94. Medzinárodný Maratón Mieru Košice - 03:38:26 - Košice - 57,70%
2. Volkswagen Maraton Praha 2017 - 04:14:45 - 07.05.2017 - Praha - 50,56%
1. ČSOB Maraton Hradec Králové 2016 - 04:45:02 - 09.10.2016 - Hradec Králové - 55,12%

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky