Mattoni 1/2 maraton Ústí nad Labem 2018

16.09.2018

Datum akce: 15.09.2018
Délka trasy: 21,0975 km
Série: RunCzech
Povrch: Asfalt
Počet v cíli: 3359 (včetně štafet + 2 Run)
Obuv: Adidas Adizero Adios 3
Cílový čas: osobní rekord (pod 1:36:26)
Pořadové číslo: 48/113

Půlmaraton v Ústí nad Labem. Zde jsem v roce 2016 poprvé pocítil tu nepřekonatelnou atmosféru série RunCzech. Na ten závod si dobře pamatuji, bylo zataženo, příjemný chládek a poslední kilometr začalo pršet a chvilku po doběhnutí do cíle se spustil obrovský liják. Já už tou dobou koukal na medaili na kterou jsem si nechal později vyrýt čas 1:49:46. 

O rok později jsem cítil formu, v Olomouci jsem ten rok zaběhl čas 1:44:35 a já se cítil, že zaběhnu pod 1:40. Tehdy jsem poprvé běžel s vodiči na čas, po deseti kilometrech jsem do toho kopl a doběhl jsem si pro čas 1:38:33. Po tomto závodě jsem si dal závazek, že doběhnu všechny půlmaratony série RunCzech pod 1:40:00 a tento závazek se musí splnit, že? Soma tedy přelepuji tejpem bradavky a preventivně ještě chodidlo pravé nohy, kde se na Birellu o slovo hlásil puchýř.

Oproti loňsku panuje v Ústí nad Labem příjemných 20°C, méně příjemná je tato teplota po vystavení přímému slunečnímu svitu. V nohách cítím dokonalou únavu ze středečních intervalů, jednoduše jsem se nevyhnul divočinám v závodním týdnu a tempo 3 minuty na kilometr (ač jej udržím pouhých 150 metrů) mým nohám rozhodně nechutná. Ve čtvrtek to nebylo tolik znát, v pátek už bylo a na místě ještě víc. Ve stánku Sportisima si přesto beru tahák na 1:35:00 a s Bohoušem Bílým se domlouvám, že to zkusíme spolu. U mně je to stáhnout osobák o nějakých 90 sekund.

V koridoru B, kam jsem se z Céčka propašoval se k nám s Bohoušem přidává ještě Jakub Konečný se kterým jsem spolupracoval už na půlce v Olomouci a ještě Zdeněk Havlíček. Plán je běžet v tempu okolo 4:25 a nahnat si pár sekund k dobru. Startovní výstřel a Vltava. Tentokrát probíhám branou za pouhých 16 sekund a jde se na věc. Start je mírně z kopečka masa běžců vystřelila v podobném tempu. Držíme stabilní odstup od ibalginových vodičů a první kilometr zvládáme za 4:14.

Stoupání k expu dalo trošku zabrat, pak se dá odpočívat, jak se sbíhá pomalu k mostu Edvarda Beneše. První průběh ještě nebolí a jedeme dál držíc se vodičů. Druhý kilometr za 4:11. Po první občerstvovačce je potřeba trošku zvolnit a držet řas okolo 4:20. Jen nezapomenout vzít vodu a běží se dál. Úsek, co jsem v Květnu běžel naproti v rámci Run Tour, tentokrát tedy mírně z kopečka. Mám pocit, že ten start jsme přepálili, vždyť běžíme rychleji, jak na desítce v předchozím týdnu. 

Zpátky přes most, blíží se úsek kolem chemičky. Na pátém kilometru, který mimochodem probíháme v čase 21:55, už čekají první štafeťáci, než se budou moci pustit do práce. My běžíme v trojici, proti nám střídající se slunce a protivítr. Pokud to jde, tak si trať prodloužíme do stínu, slunce má sílu. Tento úsek mi moc nesedne, dlouhá rovinka lemovaná zdí a odérem z Chemičky. Alespoň tu má člověk možnost spatřit elitní běžce, konkrétně Jirku Homoláče, o kousek později i Víta Pavlištu či elitní ženy. My máme za sebou 7 kilometrů, zmínění o 3 kilometry výše.

V tomto úseku jsem se vloni cítil perfektně, nyní tak vesele nevypadám, rozhodně nemám sílu na nějakou konverzaci. Tempo jen mírně nad 4:23 dá zabrat, ale Jakub nás parádně táhne. Po osmém kilometru toho mám upřímně celkem dost. Máme sice náskok na cíl, přesto čekám, kdy dojde. Blížíme se k otočce na devátém a nejsme tak daleko za vodiči na 1:30. Kousek za nimi je i Zdeněk Jahoda či Michal Štumf. Otočky o 180° mi moc nevyhovují, občas po nich ztratím tempo, tentokrát se držíme. Kousek vpředu vidím Ivču Vávrů a začínáme se jí přibližovat. Tady něco nehraje, ale ne vždy závod sedne.

Desátý kilometr probíháme za 44 minut a 8 sekund, čas jen o 36 sekund pomalejší, jak před týdnem v Praze. Náskok na 1:35:00 činí 52 sekund, jenže síly docházejí. Bohouš uř toho má dost a dává si voraz, my běžíme s Jakubem dál. Stoupání na úvod chemičky moc příjemný není, jenže stačí vydržet a pak si člověk téměř  1 kilometr odpočinul. Jde to následně poznat i na mezičase, když úsek mezi 11. a 12. kilometrem zvládám o 11 sekund rychleji, než ten předchozí.

Teď to slunce fakt praží. V hlavě propočítávám, jak budu moci zvolnit. Rozhodně to bude nejrychlejší hodinovka dosavadní kariéry, jenže to slunce už začíná brát síly. Zpátky nahoru k expu, opět dolů k mostu, rovinka a pak na Děčínskou. Nohy začínají tuhnout. Snažím se Jakuba držet, ale nejde to a mé tempo klesá k 4:40. V protisměru potkáváme běžce běžící na cílový čas okolo 1:20, mezi nimi i Zuzku Rusínovou. V předchozích ročnících jsem s tímto úsekem problém neměl, nyní se cítím podobně jako v Praze, kde jsem na poslední pětce také uvadal.

Od patnáctého kilometru si už vysloveně hlídám, abych doběhl pod 1:35:00. S časem 1:06:26 je to rozhodně nejrychlejší patnáctka dosavadní kariéry a nyní mi zbývá na 6,095 kilometrů 28 minut a 34 sekund, v přepočtu na tempo 4:41. Bude to jen o hlavě, já to doběhnu, ať to stojí cokoliv! Po otočce slyším povzbuzování od známých, některé vnímám více, jiné méně. Děkuji vám a Maruško promiň, slyšel jsem tě, ale už jsem fakt neměl sílu navázat byť jen oční kontakt.

Nyní koukám na záda Michala Štumfa, zkusím se jej držet. Budou to ještě dlouhé 3 kilometry do cíle. Jedu na plné soustředění, na občerstvovačce beru vodu a snažím se naladit veselé myšlenky. U cedule 19. kilometru koukám na hodinky. Téměř 10 minut na posledních 2097,5 metru. Tempo by mělo nejspíš stačit. Michal mě zase doběhl a jde vpřed. Chvilku se jej držím a jde se do cíle. Poslední kilometr. Ať už to mám za sebou. Posledni stoupání na most Edvarda Beneše už hodně bolí. Cedule 600 metrů do cíle, už jen kousek. Cíl dneska splním. Poslední zatáčka a cílová rovinka na které povzbuzuje i Milan Ambrůžek.

Modrý koberec a je to tam! Na hodinách je čas 1:34:48, čipový čas 1:34:32. Zrovna vyhlašují nejrychlejší české atlety, takže jsem poprvé doběhl před hymnou. To však vůbec nevadí. Zvládl jsem to. Půlmaraton pod 1:35:00 a další ze stanovených cílů je splněn:
- Desítka pod 43 minut - 07.01.2018 - Desítka v Bezručáku (00:42:37)
- Půlmaraton 1:35:00 - 15.09.2018 - Mattoni 1/2 maraton Ústí nad Labem (01:34:32)

Nyní zbývá jen maraton za 3:33:33 a rychlejší, první příležitost bude již za 3 týdny v Košicích a bude to makačka, já vím.

Sedmička závodů RunCzech je tedy minulostí, krásné vzpomínky a zejména na půlmaratonu posouvání hranic. Z pětice půlmaratonů jsem nezaběhl osobní rekord pouze v Českých Budějovicích a to jsem byl pouze rovných deset sekund za rekordem! Příští rok to bude opět boj. Jirka Homoláč mi v Olomouci predikoval čas 1:30 na Ústí nad Labem. Letos se to nepovedlo a ani jsem to neměl v plánu. Příští rok se o to pokusím. Budu mí opět 5 pokusů na závodech RunCzech a věřím, že forma bude gradovat a svůj vrchol bude mít opět v Ústí nad Labem. Já to zvládnu i když to nebude jednoduché a nebude to zadarmo.

S tím se ale počítá...


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky