Sportisimo Prague Half Marathon 2019

07.04.2019

Datum akce: 06.04.2019
Délka trasy: 21,1 km
Povrch: Asfalt
Počet v cíli: 10517
Obuv: Adidas Adizero Adios
Cílový čas: Na pohodu, Na pocit, Pro radost, Přežít a možná pod 1:40:00
Pořadové číslo: 10/134

Poslední týdny to nejde a nejde. Ještě na začátku roku jsem chtěl v Praze útočit na osobák, jenže po zpackané půlce na Braníku přehodnocuji své plány a očekávám čas mezi 1:40:00 - 1:45:00, když hlava dovolí, tak možná pod 1:40:00. Den před půlmaratonem vytáhnu "Bejvalky" (pro neználky, takto nazývám své trekkingové hole :-) ), dám si 6 kilometrovou procházku a večer jdu fandit Levhartům Chomutov, kteří slaví postup do druhé basketbalové ligy. Dělám vše pro to, abych nemusel myslet na nadcházející závod.    

Sobota ráno, vstávám v 6 hodin, k snídani volím ovesnou kaši, 2 krajíce chleba s paštikou (nemám vajíčka :-) ) a vynechávám kávu, místo toho si dávám kakao. Dnes nemusím do Prahy řídit a tímto děkuji Jardovi Dřevikovskému se Zdeňkem Havlíčkem za odvoz. Kolem deváté jsme na místě a já dostávám od Míry Volfa své startovní číslo, kde je i bonus jmenovka. Posléze se jdeme pozdravit a vyfotit se známými tvářemi z Athénského maratonu, bohužel jedna z nich již není mezi námi, ale věřím, že Roman dnes běžel s námi všemi.

Před startem tentokrát vynechávám rozklus, dám si jen strečink a pak čekám, až se zaplní koridor. Vloni jsem se musel do Céčka propašovat, nyní z něj startuji. Moderátor odpočítává, tepovka letí vzhůru a s úvodními tóny Vltavy je na hodnotě 100 úderů za minutu. Dav se pomalu sune dopředu a já probíhám startovní čarou, kdy časomíra ukazuje rovné 2 minuty. Bohužel zmatkuji, musím vypnout a znovu zapnout aktivitu a tato šlamastika trvá několik sekund, kdy koukám střídavě na Garminky a před sebe, abych nikomu neskočil na záda. Vodiči na 1:40:00 jsou někde vpředu, odhaduji ztrátu na nějakých 200 metrů. Poběžím tedy podle sebe.

Úvodní kilometry jsou v Praze náročné a já nedělám nic jiného, než se vyhýbám. Tady se v mém případě prostě tempo z koridoru C přepálit nedá. První kilometr nuluji ručně, Garminky ukazují čas 4:15 a 800 metrů, odhaduji své úvodní patálie na 20 - 30 sekund. Možná běžím rychle, ale zatím je to v pohodě a užívám si stínu, na druhém břehu Vltavy jej moc nebude. Kličkovaná mezi běžci bere síly, jenže ne vždy se dá předběhnout. Doslova jako špunt působí Palackého Most, k němu je to velmi úzké a pak hurá k Pivovaru!

Úvodní dva kilometry ve stínu
Úvodní dva kilometry ve stínu

Zde konečně vidím dvojici Pacemakerů, mají značný náskok a chvilku bude trvat, než je doženu. Mezitím míjím čtvrtý kilometr a zdá se mi, že je o takových 100 metrů dál, než by měl být. Nenechávám se tím rozhodit a mířím na svou "oblíbenou" Strakonickou, kde mě zejména na Maratonu potkávají oblíbené krize. V protisměru běží skupinky, které postupně houstnou a ta největší je za vodiči na 1:30. Kousek před ní běží Ctibor Kačer a kousek za vodiči Michal Luxa, Zdeněk Řehoř či Zdeněk Havlíček. Já se soustředím na dvě žluté vlaječky a držím tempo. Otočka na Strakonické a nyní mohu koukat na masy, které se k ní blíží. 

Strakonická je však zakletá, kousek po otočce začíná pálit pravé chodidlo s dvěma puchýři. Jarní puchýřová sezóna tedy pokračuje a od této chvíle škrtám plán A) Na Pohodu i plán B) Na pocit, aktuální začíná být plán D) Přežít! Ani tyto nepříjemnosti však v danou chvíli nijak neovlivňují tempo a pomalými kroky se přibližuji vodičům. Čas pod 1:40 už není pouhým snem, má reálné obrysy a ukáže až 15. kilometr. Mezitím mě na Janáčkovo nábřeží zdraví Vladimír Sládek (snad jsem postřehl správně) a pomalu se blížíme i Mostu Legií. 

Jde se na to, desátý kilometr a míjím vodičskou dvojici. Původně jsem se jich chtěl držet, nakonec jsem si řekl, že každá sekunda se počítá a dokud to půjde, tak budu tempo držet.  Poprvé běžíme přes Mánesův Most, v protisměru je zatím klid. Následující dlažba bolí, Nábřeží Edvarda Beneše beru jako vysvobození a vůbec mi nevadí, že to bude nyní trošku stoupat. Do Holešovic je to ještě sakra daleko a tady pěkně pere sluníčko.  

Na Rohanském nábřeží mě začne nepříjemně brnět pravé chodidlo. Bude to malá krize, nebo konec mých snů na čas pod 1:40? Zkouším na to nemyslet. Jen běžím a čekám, čekám kdy dostanu facku a kdy mě to semele, že budu muset zvolnit. V Holešovicích vidím, že facku dostal Tomáš Zahálka běžící netradičně v Salmingách. Asi za to mohly ty boty! Patnáctý kilometr je za námi, facka nikde a nyní mě čeká Libeňský most a úsek, který vůbec nemám rád.

Kaufland v zatáčce, dlouhá rovinka v podobě Rohanského nábřeží, vedro a protivítr. Na chvilku ztrácím koncentraci a propočítávám čas, kolik by mi stačil na čas pod 1:40. Momentálně bych si mohl dovolit tempo někde kolem 5 minut na kilometr, ale s tím se rozhodně spokojit nechci. Běžím dál nekonečnou rovinkou a poslední občerstvovačku se rozhodnu vynechat. Pod Hiltonem na chvilku osvěží stín a "hurá" do toho zas****ho tunelu. Ten prostě nemám rád.

Jenže ani úsek po tunelu není žádná výhra, pár set metrů po něm začíná dlažba, který bude masírovat moje puchýřové chodidlo až na Čechův most a já tak ztrácím hromadu času. Celý tento úsek se mi zdá doslova nekonečný, pálí, bolí, ničí. Most beru jako vysvobození a ceduli značící absolvování 20 kilometrů. Už jen kousek, už jen chvilka! Pohled na hodinky ukazuje, že mám 1:40:00 v kapse. Držím tempo, nezrychluji, osobák to nebude. Probíhám cílem v reálném čase 1:40:41 a nechávám hodinky ještě 20 sekund puštěné, abych zaokrouhlil ty zmatky ze startu.

Výraz ve tváři hovoří za vše
Výraz ve tváři hovoří za vše

Nakonec to nebylo tak zlé. Čipový čas má hodnotu 1:38:41 a možná to mohlo jít ještě o nějakou půl minutku, minutku rychleji. Jsem spokojen. Před dvěma týdny jsem se naprosto vyšťavil a byl z toho čas 1:43:42, nyní jsem o 5 minut a 1 sekundu rychlejší. Ještě to bude dlouho trvat, než se dostanu na loňskou formu a možná to ani letos nezvládnu. Čas pod 1:40:00 však stále znamená metu, kterou bych měl na tratích RunCzechu zvládnout a opět se o to budu letos pokoušet, mám ještě příležitosti na půlmaratonech  v Karlových Varech, Českých Budějovicích, Olomouci a Ústí nad Labem. 

A samotný maraton v Praze? Ten si přijedu jenom odběhnout a bude stačit zlepšit loňský čas. Snad nebude čas 3:58:37 příliš velké sousto...    

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky