VitaSport půlmaraton - test vytrvalecké (ne)formy

07.06.2020

Datum akce: 06.06.2020
Délka trasy: 21,1 km
Povrch: Zpevněný
Počet účastníků: 67 + 54 (pětka)
Cílový čas: pod 100 minut
Pořadové číslo: 14/177

Během dlouhé doby od nešťastného došlápnutí, které odnesl kotník, jsem v podstatě neskutečně zlenivěl a dlouhý běh se stal v podstatě výjimkou. Za ty 3 měsíce jsem absolvoval jediný tréninkový půlmaraton (1:56:08), jeden 18 kilometrový běh a pak závodní patnáctka. Zbytek do 13 kilometrů a tak čelím velké neznámé, jak dokážu udržet rychlost na 21,1 kilometrů. S Martinem Kobíkem jsme se domluvili na strategii. Pro něj čas pod 1:40:00 by znamenal novým osobním rekordem a pro mě by to bylo potvrzení standardní formy.

Do Ústí jsme však nejeli sami, na závod nás vzala Jana Pánková s pravidelným doprovodem v osobě manžela a skvělého fotografa a fanouška Vendou. Na místě nás přivítal déšť, chvilku váhám, zda nenasadím dlouhý rukáv. Rozklus v něm absolvuji, ale následně se rozhoduji běžet jenom v krátkém. Před startem ještě mírně prší, ideální počasí na závod, jenom nesmí moc foukat.

Start, chceme běžet první pětku trošku pomaleji, okolo 4:50 - maximálně 4:40. Dav se žene rychle vpřed, ale někteří mě znají a ví, že jsem dobrý tempař a tak se mě drží. První kilometr jsme běželi tročku rychleji, pak už srovnáváme tempo a jen občas se brzdíme. Kopeček u oveček však dává zabrat, stehna pálí, ale po chvilce je zdárně za námi. Bohužel ztrácíme Zuzku Vítkovou, ale skupina kolem nás je celkem početná. Máme však mírný náskok na náš cíl a s každým kilometrem pár sekund k dobru získáváme.

Občerstvovačka je tentokrát posunutá mírně za pátý kilometr, což by se ve vedru hodilo. Dnes to sice potřeba nebylo, ale i tak se osvěžuji a tentokrát beru zcela záměrně kelímek s vodou. Čeká nás ještě 3/4 závodu a člověk nikdy neví, kdy mu dojdou síly. Tempo však máme stále výborné, jen Martin bojuje s vyšší tepovkou, zatímco já se držím na hodnotě okolo 160 tepů za minuty. Nohy se cítí v pohodě, vyšší tempo jim vyhovuje víc, než klusat půlmaraton na dvě hodiny.

Probíháme místem otočky patnáctky. Čekají nás ještě 3 kilometry k otočce půlmaratonu a skupinka kolem nás se solidně drží. Na devátém kilometru vidíme dvojici nejrychlejších běžců, zatím spolupracují a ani jeden se z nich zatím nehrne vpřed do úprku. O pár minutek později se podobná situace je i u nejrychlejších žen, kde je v čele Ivča Vávrů a pár metrů za ní jedna soupeřka. Třetí nejrychlejší ženu máme kousek před námi, je v kategorii 50+ a dobře vím, že zvládá půlmaraton pod 1:40.

Otočka, máme náskok 45 sekund na cílový čas, které se budou hodit. Zpátky je to přeci jenom do kopce. Bohužel se nám i trošku rozpadá skupinka a na 12 kilometru už je z nás jen trojice Chomutováků ve složení já, Martin a Vláďa. Nepatrně zrychlujeme, protivítr nás moc nebrzdí a spíše ochlazuje. Občerstvovačka, tam Martin s Vláďou zpomalují, já jen mírně povoluji a po chvilce mě kluci zase doběhli. 

Posledních 6 kilometrů už každý máme běžet sami za sebe, ale do trháku se mi moc nechce, jenom držím tempo. Za pivovarem už cítím, že nohy tuhnou, ale hůře je na tom Martin, který volá, ať už běžíme a tak zbývám já s Vláďou. Martinovi stačí k vytouženému cíli tempo 5 minut na kilometr. My držíme nastavené tempo a kopeček u oveček dolů sakra bolí. Stehna toho mají dost. 

Poslední 2 kilometry, už se těším do cíle. Jeden soupeř je celkem blízko, ale přeci jen daleko. Nechci Vláďu utavit, tak ani neplánuji útok. Zrychlení si necháváme až na posledních 100 metrů, chci hodně pod 1:38:00, ale nakonec mi tato meta o 1 sekundu utíká. Bohužel, ale Vladimír má nový osobák, poprvé pod 1:40! I Martin to nakonec zvládá, super výkon. Jsem spokojen, další půlmaraton pod 100 minut, s pořadovým číslem 15. Hodně potěšil i negativní split - druhá půlka o 28 sekund rychlejší, než byla půlka první. Energie by tam byla i na rychlejší tempo, ale to nebylo cílem.      

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky