Z tréningového deníku osamělého běžce - 11/2018

01.12.2018

Časové období: Listopad 2018
Zaměření: Vyběhnout
Počet plánovaných kilometrů: 200 km
Skutečný počet kilometrů: 205,3 km
Nejdelší běh: 42,2 km
Počet aktivních dnů: 15
Počet závodů v měsíci: 3

Čtvrtek 1.11.2018

Cíl: 5 kilometrů

Vůbec nemám náladu na běh. Na kroužek jdu pěšky a nenaběhávám žádné kilometry. S kroužkem volíme trasu k Otvické vodárně a zpátky. Jana dostává nápad, že bychom mohli zpátky okolo Aquasvěta a tak si ten kopeček dávám fakt želvím tempem.

Po doběhu se rozhoduji, že si ještě přidám dva kilometry, abych dnešek ukončil na osmi kilometrech a tak běžím po cyklostezce k Dehtochemě, podél Chomutovky k Penny a odtamtud k Luně a pak domů.

Celkem naběháno: 8,00 km
Čas tréninku: 00:58:52
Tempo (prům): 7:22 min/km
Nejrychlejší km: 7:04 min
Nejpomalejší km: 7:44 min
Tepovka (prům/max): 134/158 

Sobota 3.11.2018

Závod: Most Halfmarathon #2

Poslední závod v roli oficiálního vodiče. Rozhodl jsem se, že tentokrát poběžím na kilometrovníky. Na první listopadový víkend je solidní teplo, slunce a zajímavá společnost.

Když vidím to přivítání spoluběžce v cíli od jeho manželky s dcerou, tiše závidím. Balónky s časem 1:50 končí jako suvenýr malé dcerky a já jsem rád, že jsem opět pomohl k parádním časům.

Celkem naběháno: 21,15 km
Čas závodu: 01:49:25
Tempo (prům): 5:10 min/km
Nejrychlejší km: 5:03 min
Nejpomalejší km: 5:30 min
Tepovka (prům/max): 160/169

Úterý 6.11.2018

Cíl: 10 kilometrů

Dnešní kroužek je pod vedením Janči a vymýšlí trasu směrem na Spořickou, pak k Beethovence. Z popisu tuším, kudy chce běžet a tak se držím vpředu.

U Orlenu improvizuji a zavedu kroužek cestou, kterou nikdo neznal, vloni jsem tudy párkrát běžel a vykreslili jsme tak trošku jiný obraz na mapce. Na Vodní se loučím s kroužkem a prodlužuji si to přes Zadní Vinohrady kolem Aquasvěta, Kamenčáku, Zooparku...

Potřeboval jsem zbytek běžet sám.

Celkem naběháno: 10,80 km
Čas tréninku: 01:07:15
Tempo (prům): 6:13 min/km
Nejrychlejší km: 5:47 min
Nejpomalejší km: 6:37 min
Tepovka (prům/max): 134/158

Středa 7.11.2018

Cíl: 8 kilometrů

V neděli mě čeká maraton a tak si ve středu dávám jen lehký výklus směrem do Bezručáku. Běžím volně a hlavu mám plnou myšlenek. Plantárka levé nohy nepříjemně tahá a pravé lýtko zlobí. Začínám mít obavy z nadcházejícího maratonu v Aténách, jestli to vůbec tělo zvládne.

Vůbec si to neužívám, otáčím to zpátky do města a improvizuji, aby z toho byla ta osmička. Takový běh z donucení, abych po maratonu mohl zaokrouhlit měsíc na 100 kilometrech.

Celkem naběháno: 8,18 km
Čas tréninku: 00:50:32
Tempo (prům): 6:11 min/km
Nejrychlejší km: 5:34 min
Nejpomalejší km: 6:56 min
Tepovka (prům/max: 137/156

Čtvrtek 8.11.2018

Cíl: 10 kilometrů

Poslední běh před maratonem, možná si něco dám ještě v sobotu v Aténách, uvidíme. První okruh volím podél Zooparku, původně jsem to chtěl protáhnout až k převaděči, ale dnešní skupina by ten táhlý kopec už asi nedala. Už k samotnému Experimentu to ani mě samotnému nechutnalo. Následně sbíhám esíčko z Březenecké a dole čekám na skupinu. Běžíme směrem k Severce, po Blatenské pak mojí cestou, která dá kilometr na zastávku.

Přídavek si dáváme jen já, Fanda a Štěpánka. Běžíme směrem k Otvické vodárně a pak doprovázíme Štěpánku domů na Zadní Vinohrady. S Fandou následně dobíháme na základnu. Bolí mě celý člověk a vůbec netuším, jak mi v neděli půjde ten maraton.

Celkem naběháno: 11,40 km
Čas tréninku: 01:16:46
Tempo (prům): 6:44 min/km
Nejrychlejší km: 5:32 min
Nejpomalejší km: 8:05 min
Tepovka (prům/max): 129/158

Neděle 11.11.2018

Závod: 36th Athens The Authentic Marathon

Den D. Vrchol letošního roku, ten opravdový maraton! Zážitky jsem dokonale popsal v reportu, tudíž zde jen shrnutí:

Neběžel jsem naplno, čas pod 3:30 jsem si už letos zaběhl, cílem byl tedy čas pod 4 hodiny. V Řecku panovalo vedro, srovnatelné s půlmaratonem v Ústí nad Labem, možná i trošku větší. Ani profil trati nebyl moc milosrdný. stoupání bych přirovnal k Bezručovu údolí od třetího mlýnu dále.

Rozhodně se do Řecka vrátím, rok 2022 vypadá zajímavě a doufám, že se tam budou slavit jedny 18tiny i 60tiny.

Celkem naběháno: 42,43 km
Čas závodu: 03:47:27
Tempo (prům): 5:21 min/km
Nejrychlejší km: 4:50 min
Nejpomalejší km: 8:51 min (TOIka) / 5:55 min
Tepovka (prům/max): 160/169

Úterý 20.11.2018

Cíl: Vyběhnout

Po osmi dnech bez běhu je na čase tělu připomenout, jak vypadá pohyb. Vybíhám 50 minut před kroužkem s cílem naklusat okolo sedmi kilometrů. Je to krásný pocit vyběhnout po dlouhé době a necítit žádné bolístky, tělo tu pauzu už potřebovalo.

Běžím směr Domovinka, tam dělám okruh až na konec zástavby a pak se vracím kolem kolejí. Po prašanu se krásně běží, sníh tlumí nárazy, jen při odrazu se ztrácí část energie. Po 3 kilometrech vidím, že dnes běžím pomaleji, než bylo v plánu a tak to sedmička nebude. Volím tak trasu, abych to stihl včas.

Na kroužek dorazím nějaké 3 minuty před výběhem, 6,5 kilometru v nohách. Dnes volíme trasu srdíčko. Tempo volím spíše pomalejší. V místech, kde před hodinou byl ještě sníh, je břečka. Kolem Chomutovky to ještě jde, ale asi po 10 kilometrech se pohoda z běhu pomalu vytrácí. Dochází mi baterie a začínám pociťovat bolest v levém boku, možná tím, jak podvědomě šetřím levé chodidlo, kde jsem poslední týdny pociťoval bolest.

Nepříjemné to je na schodech, funím do nich a vybíhám je nezvykle pomalu. Levý bok už hodně bolí a možná to na mém stylu běhu jde i vidět. Poslední tři kilometry už jsou jen o hlavě. Je to nepříjemné, ale nezastavuji. U Chomutov - Město se loučím a běžím pomalu domů, poslední kilometr. Naprosto bez energie s bolestí.

Po takové absenci byl každý kilometr nad 10 kilometrů už náročný.

Celkem naběháno: 15,70 km
Čas tréninku: 1:45:05
Tempo (prům): 6:42 min/km
Nejrychlejší km: 6:08 min
Nejpomalejší km: 7:12 min
Tepovka (prům/max): 142/162

Středa 21.11.2018

Cíl: 10 kilometrů pod hodinu

Po včerejšku cítím levý bok, je tam něco nataženého. Přijíždím z práce domů a rovnou se převlékám do běžeckého. V plánu je deset kilometrů a trasa do Otvic.

Mrholí, vůbec to není počasí, ve kterém by se člověku chtělo vyběhnout, ale dnes se neobracím a vybíhám. Po 300 metrech první a jediný odpočinek na červené.

Pak už běžím tempem, co mi nos dovolí, dnes ústy jenom vydechuji a po chvilce již nic nevidím, mám dokonale zamlžené brýle. Po jednom kilometru vidím mezičas 5:56 a rozhoduji se, že dnešní desítka bude pod hodinu.

Tempo určuje pouze můj dech, běžím v podstatě na slepo a občas vymetu nějakou tu louži. Díky Adidas Supernova s Gore-Tex membránou! Díky! Mám alespoň sucho v botě. Chvilkami to celkem jde samo, hlava bez myšlenek, soustředím se jenom na dech. Na Otvické zóně zrychluji přes silnici a levý bok nepříjemně zabolí, není připraven na nárazové zvýšení tempa.

Od Otvic - pátého kilometru to v podstatě už stoupá a můj dech má plné plíce práce, tepovka stoupá a už se těším domů, do tepla. U Kamencového jezera se rozhoduji běžet k Aquasvětu, tam zaznamenávám osmý kilometru a odtud směrem ke Gymplu, prudký kopeček dolů, kde si odpočinu. Už jen kousek domů. Dlouhá ulice Čelakovského, kolem vlakové zastávky, směr Cihlářská a pak domů.

Desítka (a 200 metrů navíc) v nohách za 57 minut a 28 sekund. Dnes jsem si ji vyloženě neužíval, ale zas tak zlé to nebylo.

Celkem naběháno: 10,22 km
Čas tréninku: 0:57:28
Tempo (prům): 5:37 min/km
Nejrychlejší km: 5:14 min
Nejpomalejší km: 5:56 min
Tepovka (prům/max): 156/173

Čtvrtek 22.11.2018

Cíl: 10 kilometrů

Před kroužkem se rozhoduji proběhnout trasu, kterou poběžíme následně na kroužku, ale obráceně. Je podobné počasí jako včera, mrholí, dva stupně nad nulou. Stále cítím levý bok, je to nepříjemné, ale nejedná se o ostrou bolest.

Běžím směrem k Domovince, odtud ke kolejím a zastavuji se u Báry, která vzorně hlídá u plotu a dostávám od ní pořádného hubana. Běžím pak směrem k Lidlu a po cyklo na Chomutov - Město. Hodinky ukazují 5,2 kilometrů, dnešní kroužek tak bude mít okolo 5,5 kilometrů.

Nyní ta samá cesta opačně. Tempo opět pomalé, trošku pomalejší, jak na kroužek. Brýle mám zamlžené, nic nevidím a když zapnu čelovku, tak je situace ještě horší. Toto počasí unavuje. Ke konci pociťuji hlad a těším se do tepla, ta tma prostě nebaví.

Po kroužku doběhnu cca 1 kilometr domů. Už se těším na víkendové běhání za světla.

Celkem naběháno: 11,85 km
Čas tréninku: 1:24:11
Tempo (prům): 7:06 min/km
Nejrychlejší km: 6:13 min
Nejpomalejší km: 7:47 min
Tepovka (prům/max): 129/166

Pátek 23.11.2018

Cíl: Zaokrouhlení na 50 km v týdnu = cca 12,3 km

Od 4:15 koukám do stropu. Jedu do práce na 6:30, abych mohl odjet v 15:00 a vyběhnout ještě za světla. Plány vždy nevycházejí, páteční reklamace ve 14:00 a plány na brzký odjezd jsou minulostí.

Vybíhám až v 17:15 a cíl je někam za První mlýn. Tempo takové, jaké zvládnu v režimu nádech nosem, výdech ústy. Z počátku cítím zase ten levý bok, tentokrát ani tolik nelimituje. Tempo prvního kilometru mírně nad 6 minut, pak se ustálí pod 6 minut.

V Bezručáku jsem sám, ani dušička. Na 1,5 kilometru označkuji teritorium a běžím dál. Vnitřní rádio neustále opakuje:

I'm waking up, I feel it in my bones
Enough to make my systems blow
Welcome to the new age, to the new age
Welcome to the new age, to the new age
Whoa, oh, oh, oh, oh, whoa, oh, oh, oh, I'm radioactive, radioactive
Whoa, oh, oh, oh, oh, whoa, oh, oh, oh, I'm radioactive, radioactive

Mosty přes Chomutovku jsou pokryté sněhem, opatrně přes ně, od 2,5 kilometru začíná mírná mlha a čím blíže jsem prváku, tím více sněhu vidím. Běžím až za 4. kilometr a s oznámením 6. kilometru otáčím dolů.

Nyní už "odpočívám", nikam to neženu a po dlouhé době si běh užívám. Přemýšlím o běžíškovi a těším se na horký čaj se zázvorem. U budovy Povodí Ohře běžím dál rovně až k Penny a pak domů, abych měl jistotu, že to na těch 50 km zaokrouhlím.

Celkem naběháno: 12,43 km
Čas tréninku: 1:07:35
Tempo (prům): 5:26 min/km
Nejrychlejší km: 5:04 min
Nejpomalejší km: 6:08 min
Tepovka (prům/max): 158/166

Sobota 24.11.2018

Závod: PBT Vaší Ligy - Listopadový závod

Poslední letošní organizované popoběhnutí na Bráníku. Abych byl hodnocen v žebříčku, tak mi chybí šestá účast a tak je jasné, že poslední listopadový víkend si udělám výlet do Prahy. Plánuji buď běžet tempově za 45 nebo 50 minut, po 2,5 km rozklusání se rozhoduji na 45 minut.

Před startem začíná pršet a já tentokrát nemám kontaktní čočky. Vybíhám, první kilometr vypadá dobře v tempu 4:26, ale pak držím mírně nad 4:30. Nedokážu zrychlit, jsem promočený, je mi dokonce i zima. Hlava prostě nechce a drží tempo.

Po otočce se mi jeden kilometr podaří, jenže nastolenou rychlost nedokážu udržet. Na sedmém kilometru už mám ztrátu 10 sekund na 45 minut, o kilometr později přidávám dalších 5 sekund a hlava rezignuje.

Poslední kilometr už tempo padá nad 4:40, vzdal jsem to a už jen "klušu" do cíle, nebojuji, nemám na to. V cíli je to 0:45:33 - 33 sekund nad cíl. Zdá se, že jsem po 3 maratonech ztratil téměř 3 minuty. Kolik je z toho hlavou a kolik je momentální formou?

Celkem naběháno: 15,15 km (10 km závod, 5,15 km rozklus a výklus)

Čas závodu: 00:45:33
Tempo (prům): 4:33 min/km
Nejrychlejší km: 4:26 min
Nejpomalejší km: 4:42 min
Tepovka (prům/max): 172/179

Čas rozklus: 0:15:28
Tempo (prům): 6:00 min/km
Čas výklus: 0:18:26
Tempo (prům): 7:10 min/km

Úterý 27.11.2018

Cíl: 15 km

Před kroužkem plánuji cca 6 - 7 kilometrů, abych měl jistotu, že dnes tu patnáctku splním. Dnes plánuji běžet trasu do Otvic a zpátky kolem Aquasvěta - 8 kilometrů. Původně chci běžet to, co jsem běžel před týdnem, ale u Povodí Ohře se rozhoduji odbočit do Bezručáku. Dneska to jde, první kilometr pod 6:20, jenom se mi špatně dýchá. Kašlu na dech nosem, dýchám ústy přes tubus.

V Bezručáku běžím na první kilometr, cestou potkávám asi 6 běžců běžící na zpět a mezi prvními kousek za Hřebíkárnou jeden rychlý kočárek. Otáčím se a nyní jde tempo už pod 6 minut na kilometr. V Bezručáku je celkem zima, tak chci do tepla. Následně podél Chomutovky a kousek u Penny vidím běžce běžícího k Dehtochemě. Můj tip, že je to Míra Volf se po mém krátkém zrychlení ukazuje jako správný. Běžíme pohodovým tempem přes městský park. Před kroužkem mám 7,77 kilometrů za cca 45 minut.

Kroužek běžíme Otvický okruh. Už na začátku máme tempo okolo 6:15 min/km a žádné protesty. Po dlouhé době se mi běží dobře, užívám si to. V Otvicích si vyběhnu kopeček k barákům a na nějakých 100 - 150 metrů vyzkouším tempo pod 4 minuty na kilometr. U Kamenčáku se dáváme směr Aquasvět a nyní přidávám. Tempo okolo 4:15 a snažím se vydržet co nejdéle. Dech přes roušku přestává stíhat asi 50 metrů od vrcholku stoupání (celkem cca 330 metrů v rychlém tempu) a tak zpomaluji, abych zklidnil tepovku. Dobíháme na nádraží. loučím se a běžím kilometr domů. Při tom si dávám další rychlý úsek kousek od Jungmannovy po světelnou na Moravské, přibližně 350 metrů pod 4 minuty na kilometr.

Posledních 300 metrů už doklusávám a nakonec je z toho přesně 17 kilometrů.

Celkem naběháno: 17,00 km
Čas tréninku: 01:39:15
Tempo (prům): 5:50 min/km
Nejrychlejší km: 5:08 min
Nejpomalejší km: 6:17 min
Tepovka (prům/max): 144/179

Středa 28.11.2018

Cíl: 10 kilometrů

Cestou z práce se rozhoduji, jak pojmu dnešní výběh. Včera mi ty rychlé úseky zachutnali, tak se rozhoduji, že si dnešní Otvický okruh dám s Fartleky - 2 kilometry na rozehřátí, 6 kilometrů s 10 úseky v tempu pod 4 minuty na kilometr - 2 kilometry a nějaké ty metry navíc domů.

Vybíhám před pátou a už od začátku to jde trošku svižněji. Na křižovatce mě sice zpomalí červená, ale po 300 metrech to ještě tolik nevadí. Chomutov - Město, přes koleje u Zooparku, které přebíhám pár desítek sekund předtím, než se rozblikají světla a čekám, až mi hodinky zavibrují s druhým kilometrem. Rozhoduji se, že dnešní úseky budou 200 metrů rychle a 400 metrů na zklidnění tepovky.

Jdu na to, tepovka po 100 metrech atakuje 170 úderů za minutu, ale baví mě to. Přemýšlím, jak to vyjde u Otvické nákupní zóny jestli přebíhání silnice padne na rychlý úsek nebo ne. Vyšlo to tak, že rychlý úsek měl začít na silnici, tak jsem ho nechal až na chodník.

Po pěti úsecích se už dostavovala na závěr mírná únava. Otvická vodárna a další rychlý úsek. V hlavě mi zní:

Diddit diddit diddit diddit diddit diddit diddit didda (All we are saying)
Diddit diddit diddit diddit diddit diddit diddit didda (Is give peace a chance)
Diddit diddit diddit diddit diddit diddit diddit didda (All we are saying)
Diddit diddit diddit diddit diddit diddit diddit didda (Is give peace a chance)

Pak se rozezní klávesy Ricka Wakemana...

'Cause it's time, it's time in time with your time
and it's news is captured... 

Zbývá poslední rychlý úsek, který začíná u parkoviště mezi Bandou a Kamencovým jezerem a pokračuje asi 50 metrů do stoupání u Aquasvěta. Zbytek kopce už velmi pomalu, nejpomalejší kilometru dnešního výběhu a pak poslední dva kilometry domů opět v tempu okolo 5:20 min/kilometr.

V komfortní zóně úspěchu nedosáhnu. Musím z ní občas vylézt a pokud vydrží disciplína, tak středy musím věnovat rychlosti. Jinak to nepůjde.

Celkem naběháno: 10,14 km
Čas tréninku: 00:55:15
Tempo (prům): 5:50 min/km
Nejrychlejší km: 4:50 min
Nejpomalejší km: 6:12 min
Tepovka (prům/max): 157/178

Čtvrtek 29.11.2018

Cíl: 11 km (zaokrouhlení na 205 kilometrů)

Stačilo by 6 kilometrů, abych zaokrouhlil na 200 kilometrů za listopad, já chci však o trošku více. Před kroužkem se rozhoduji, že na základnu přiběhnu od Zooparku. Tem kopec mezi Blatenskou nahoru k Penny má brutální stoupání, musím překonat 30 výškových metrů a na konci už funím jako lokomotiva, včerejší fartleky byly oproti tomuto procházka růžovým sadem.

Podél převaděče přemýšlím, jak pojmu víkendové dlouhé výběhy a zejména na neděli se mi rodí zajímavý plán, jen nesmí moc foukat. Kolem Zooparku už jsou připravené lampy, brzy tam nebude potřeba čelovky a už se těším. Ke konci si to prodlužuji kvůli vlaku a před kroužkem zvládám 5,7 kilometrů.

Kroužek běžíme k Povodí Ohře a pak podél Chomutovky. Hezky pomalé tempo v regenerační tepovce. U Dehtochemy se mění plán, Petra už toho má dost, tak běžíme nejkratší cestou na základnu. Kroužek má necelé 4 kilometry. Domů musím nahnat nějakých 500 metrů, tak se rozhoduji si to prodloužit přes Rooseveltovu ulici. Celkem 11,15 kilometrů a 205 kilometrů za měsíc.

Byl to měsíc krize, takže jsem rád...

Celkem naběháno: 11,15 km
Čas tréninku: 01:14:56
Tempo (prům): 6:43 min/km
Nejrychlejší km: 5:57 min
Nejpomalejší km: 7:34 min
Tepovka (prům/max): 131/156

Shrnutí

Nefunguje-li hlava, nefunguje tělo. Můžete mít natrénováno jak chcete, ale nikdy nepodáte optimální výkon. Pak se lehce stane, že nebude ani chuť jít vyběhnout. Přesně to mě potkalo na přelomu října a listopadu. Hlava nefungovala, tělo bylo přetížené. Po maratonu jsem si řekl, že potřebuji pauzu a jeden celý týden jsem neběhal, nedělal nic, odpočíval a to vše dobrovolně, bez žádných větších bolístek na těle, jen s plno drobnými bolístkami na duši.

Původně jsem chtěl něco přes 300 kilometrů a nakonec jsem rád za těch 200. A i to dalo zabrat. Po maratonu jsem měl totiž jen 102 kilometrů a pak jsem měl od úterý 20.11.2018 pouze 11 dní, abych naběhal dalších 98 kilometrů. Dalo by se to zvládnout v jednom týdnu, ale první výběh po maratonu mi ukázal, že to tak jednoduché nebude.

Stále jsem bojoval s chutí, s disciplínou. Běh mi opět začíná trošku více chutnat, ač bylo plno možností závodit, tak jsem se do nich nehrnul a bohužel to odnesl zejména Zimní Běžecký Pohár. Závody nejsou to nejdůležitější, hlavní je prožitek z běhu a pokud si běh neužívám, nedokáži se naladit na optimální výkon. Raději budu fandit, jako jsem fandil na Běhu 17. listopadu, či na Cyklostezkou podél Ohře. Letos už jen 2 závody a jeden z nich už je předem daný. O tom druhém se ještě musím rozhodnout.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky