ZBP 2016/14 - Lestkovský Půlmaraton

29.01.2017

Datum akce: 29.1.2017
Délka trasy: 21,098 km
Kategorie: A
Povrch: Asi všechno, co se dá od zimy očekávat, chybělo jen brodění se potokem
Počet startujících (hlavní závod): 112

Leden nám pomalu končí a poslední víkend úvodního měsíce letošního roku byl ve znamení vrcholu letošního ročníku Zimního Běžeckého Poháru - Lestkovský Půlmaraton. Něco, co je pro milovníky Formule 1 Grand Prix v Monaku, tak bych popsal, co pro mě znamená tento závod. Už na začátku sezóny jsem z něj měl obavy, možná dokonce strach a z vyprávění Hanky Hahn či Jirky Runta zasloužený respekt. Původně jsem jej ani neměl v plánu běžet, ale když jsem si z kraje sezóny řekl, že chci odběhnout všechny závody, tak nebylo na výběr. Že to nebude sranda, to jsem věděl z Doupovského Kanónu, který jsem dokončil 2 hodiny 37 minut a 42 sekund a v cíli jsem toho měl fakt dost a obavy zesílily po běhu "okolo" Úhoště, kde jsem měl co dělat sám se sebou. 

E
nergická snídaně v podobě vajíček 2 hodiny před startem byla základ, aby mi někde na cyklostezce nedošla šťáva a preventivní tejpy na kolenou zase pojistka, aby obě kolena vydržela zejména prudčí sbíhání a pak už bylo na čase zajet pro mou posádku,  žirafu Vláďu Valdmana, který se nám měl postarat o druhé občerstvení v Rašovicích a Aničku, která má můj obdiv, že její první závodní půlmaratron je zrovna ten Lestkovský. Dále se čekalo na Andersovi, pro které to byla na této vzdálenosti také premiéra, i když Broňa má za sebou i 50 kilometrů.

Start byl pro mě tentokrát trošku netipický, jelikož naše dvě posádky a dále Monča Ledvinková s Jirkou Merhou (to je ten, co nemá Facebook) vyráželi na trať ve vlně želviček, takže v 9:30. Úvod byl takový pohodový, cyklostezka byla jen na zahřátí a chvilku jsem dal řeč s Michaelou Bráborcovou, která Lestkovský půlmaraton běžela také poprvé. Nahoru do Zásady už tempo poněkud zvolnilo, ale ještě to bylo podle mých představ. Zároveň se blížil Suchý Důl a s ním stoupání k vojenskému prostoru. Červený fáborek, směr doleva a bylo to tu. Chvilkami jsem přeskakoval z jedné uježděné stopy do druhé, abych nakonec zjistil, že obě jsou stejně úzké, ale pak se sklon zvedal a já přešel do chůze.

Tento druh pohybu naštěstí vydržel jen nějakých 400 metrů, než jsem v sobě zmobilizoval veškeré síly a po prostředku, kde byla trať zpluhovaná až na podklad, jsem pozvolna pomalu běžel nahoru a vnímal samé bílo okolo mě, včetně brýlí, které se mým funěním v rytmu parní lokomotivy neustále zamlžovaly. Najednou se předemnou objevila cedule se zákazem vstupu do vojenského prostoru a nyní to bylo v podstatě chvilku po rovině podél jeho hranic. Tam už sníh byl místy trošku hlubší, takže ačkoliv jsem běžel, co to dalo, tempo se mi pod 6 minut nedařilo stlačit. Když pak přešlo prudké klesání na první občerstvovačku, tak jsem zvolil styl řízeného pádu, naštěstí ten hluboký sníh neměl dlouhého trvání. U Pavla Gregušky jsem si zobnul jednoho hroznového vína a vypil jeden kelímek a huré dál. Chvilku po silnici a pak doprava na louku. Byl jsem někde za jedenáctým kilometrm, když to přišlo.
 
Krizová situace, kterou zapříčinilo ostré píchnutí pod pravým kotníkem. Každý neřízený dopad na vnějšek chodidla znamenal jen více bolesti a v hlubokém sněhu to ani nešlo moc ohlídat. Padlo pár sprostých slov, ale žádná myšlenka na ukončení závodu. Dokoušel jsem se dopad chodidlo co nejvíce směřovat na vnitřek, protože tento styl znamenal běh bez bolesti a každé další sbíhání či brodění se hlubokým sněhem bylo ve znamení opatrnosti a tím také klesala rychlost. V Lestkově po asfaltu jsem mohl běžet normálním stylem a bez bolesti, ale ke konci stál Čenda, který nás směřoval na chodeckou část závodu směrem ke zřícenině. Zde ani protiskluzové návleky nezafungovali a nejprve se vyzul ten na levé noze, který jsem ještě zaznamenal a sebral, ale pak se mi někde vyzul i ten druhý a ten tam někde zůstal ležet. Následné sbíhání dolu bylo také spíš takovým řízeným pádem, až jsme se dostali na zasněženou cestu k Rašovicím.

Ohlédl jsem se tedy čelem vzad a zjistil jsem, že mám v patách další 2 běžce, kterým byli Jirka Merha a Radek Gruber, kteří mě oba v tom hlubším sněhu, který byl nyní na mé silničky bez návleků až moc náročný. Pak přišla občerstvovací stanice v Rašovicích v podobě mého vozu a Žirafě, který vzorně naléval a já už nyní věděl, že za chvilku začně pro mé obutí vhodnější úsek trati. Zbývalo okolo 5 kilometrů a s Radkem jsme vyrazili do boje současně. Chvilku se statečně držel, ale pak musel srovnat část oděvu a já mohl nasadit k trháku a poodběhnout. To se mi i dařilo, ale každá změna profilu byla na nohou znát, přesto jsem nepolevoval. Bylo to o hlavě a ta tentokrát spolupracovala k mé naprosté spokojenosti. Když už se objevila i odbočka na Zásadu, tak jsem věděl, že mi zbývá tak 10 minut a limit 2 hodiny 30 minut, který jsem si vytyčil, jako svůj dnešní cíl, je na dohled a já už přestal vnímat okolí, jen jsem si přál, abych to měl konečně za sebou.

Výsledek byl nakonec podle plánu, když jsem cílem proběhl v čase 2 hodiny 29 minut a 55 sekund a já byl v naprosté euforii. Pak začali dobíhat i první zající, mezi kterými se rozhodně neztratil Spídy Smrž, který obsadil celkové 9. místo a to si tam naběhal i nějaké metry navíc! Spokojenost určitě zavládla u všech účastníků, když i Lenka Andersová s Aničkou zvládly tento náročný závod pod 3 hodiny, Lenka v čase 2 hodiny 53 minut a 5 sekund a Anička doběhla o 2 minuty a 28 sekund později. Závod to byl parádní a už se těším na příští rok. Trať si rozhodně proběhnu i někdy na jaře, abych viděl tu krásu, až se to začne všechno zelenat.

Příště uvidíte:
LOMAZICKÁ STEZKA ( 8.300m ) : rychlá rovinatá trať podél Ohře ( 50/50% asfalt/terén ) s jedním 300m kopečkem nás zavede k vodní elektrárně v Želině a smyčkou zpět do cíle.

Výsledky:
Poz. / Jméno / Ročník / Kategorie / Tým / Čas 
9. Smrž Ladislav 1985 MA Běžci Chomutov 1:49:29
31. Runt Jiří 1976 V1 Běžci Chomutov 2:02:58
60. Anders Broňa 1960 V2 SRTG Chomutov 2:20:34
72. Malina Jiří 1972 V1 Běžci Chomutov 2:28:28
75. Holeček Jiří 1986 MA Běžci Chomutov 2:29:55
77. Malinová Miroslava 1975 ŽV Běžci Chomutov 2:30:37
81. Mehra Jiří 1967 V2 Běžci Chomutov 2:32:46 
82. Ledvinková Monika 1975 ŽV Běžci Chomutov 2:34:01
98. Andersová Lenka 1967 ŽV SRTG Chomutov 2:53:05
101. Mertlová Anna 1979 ŽV Běžci Chomutov 2:55:33

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky