Zimní půlmaraton Vaší Ligy 2023

26.02.2023

Datum akce: 26.02.2023
Délka trasy: 21,1 km
Povrch: Zpevněný
Počet účastníků: 187 + 31 (5 km)
Cílový čas: pod 1:45 minut 

Když jsem se ke konci října "konečně" zapsal do covidových statistik, nečekal jsem, že s tím prevítem budu bojovat tak dlouho. Poprvé jsem vyběhnul 5 týdnů od nemoci a tělo dostalo pěkně zabrat. Bylo to, jako kdybych s během začínal úplně od začátku.

Pak přišlo období, kdy tepy byly ve výšinách, tempo bylo šnečí, úsilí bylo enormní a regenerace byla nedostatkovým zbožím. To vše až do Lestkovského půlmaratonu, který mi dal pěkně do těla a ač se jednalo o závod, já jej spíš pojal jako trénink. Týden před tím jsem absolvoval první půlmaraton a pocity od 15 kilometru dál se daly přirovnat k pocitům po 30 kilometrech v rámci maratonu.

Po Lestkovu však veškeré zdravotní statistiky zaznamenaly nevysvětlitelné prudké zlepšení. Tělo začalo najednou regenerovat! To znamenalo jediné, je na čase se zapojit do plného tréninku a přihlásit se na Zimní půlmaraton Vaší Ligy se skromným cílem doběhnout pod 1:50.

Kondice se však pomalu, ale jistě zlepšovala, jen ta kila nahoře nechtěla dolů. Ve středu před závodem se běžela skvělá desítka v závodním tempu těsně pod 47 minut a já si začal věřit, že bych mohl zaútočit na 1:45, ačkoliv mi hodinky předpovídali cílový čas 1:44:46, což by bylo na hranici. Rozklus však ukázal, že středeční desítka je stále hodně znát a chvilkami jsem si říkal, jestli 20 minut nebylo přeci jenom moc.

Plán je stanoven tak, že závod začnu s vodičem na 1:50, pak doběhnu vodiče na 1:45, u kterého startoval Lukáš Tržický a pak se uvidí, jestli nezvládnu čas mezi 1:43 - 1:44. Proti tomuto cíli vystupuje zejména počasí, kolem Vltavy pěkně fouká což může ovlivnit hlavu. Dalším faktorem proti je pásový ovar, který zkracuje letovou fázi a já to budu muset dohnat frekvencí. A nakonec středeční desítka v nohách a faktor únavy.

Start proběhl podle plánu, běžím vedle vodiče na 1:50 a cítím velké rezervy, že po 800 metrech urychluji svůj plán a na prvním kilometru jsem již těsně za Pavlem Čvančarou vodícím na 1:45. Chvilkama zavzpomínáme na Plzeňský půlmaraton 2018, to se mi tehdy běhalo úplně jinak. Dnes je situace jiná a 85 kilogramů živé váhy oproti 72 kilogramům z podzimu 2018 se výrazně pronese.

V tempu mezi 4:50 - 5:00 se mi běží celkem dobře, počasí zatím tolik nezlobí a po sedmi kilometrech se rozhoduji běžet si podle svého. Vždy, když dotahuji jednoho veterána, tak nesmyslně zrychluje. Na devátém kilometru už nemá tolik sil a já svým stálým tempem okolo 4:50 a začínám přemýšlet, jaký by mohl být můj cílový čas. Zatím to vypadá na 1:43 a když jsem na otočce v čase 51 minut a 44 sekund, tak se můj odhad potvrzuje.

Nesmím se však zmrzačit po setkání se slupkou od banánu, které jen tak tak vybalancuji a po chvilce už pokračuji dál. Nyní svým stálým tempem dobíhám a předbíhám jednu osobu za druhou a v závěsu mám paní, která běží svůj první půlmaraton. Na dvanáctém kilometru je hnusný protivítr, tak ji říkám, ať se schová za mě, aby ušetřila trochu sil. Nárazy větru jsou hodně nepříjemné, já se však nevzdávám, nyní chci bojovat o čas 1:43:00 a dokázat Garminům, že se ve své předpovědi výsledku šeredně přepočítaly.

Na patnáctém kilometru mi odpadá společnost, tempo mezi 4:45 - 4:55 neustojí každý, i já už začínám přepočítávat plán B, kdyby mi odešli nohy. Nyní mi by mi hravě stačilo tempo mírně nad 5 minut na kilák, jenže já si hraji s myšlenkou cílového času 1:42:30. Závodní ego se probudilo a chce víc a víc. Mé nohy zatím poslušně slouží, ale jak dlouho to ještě vydrží?

Sedmnáctý kilometr, vše je ještě v pořádku. Osmnáctý kilometr a začíná se ozývat puchýř. Devatenáctý kilometr a stehna odmítají zrychlovat. Trasa se tu mírně zvedá a každá sekunda na kilometr něco stojí. Dokonce zde padám za oběť jedné manželské dvojici, kterou jsem za zády vnímal již nějakou dobu. Jejich tempo již akceptovat prostě nehodlám. Poslední kilometr, tu 200 metrů rovinku nemám rád, závěrečná osmistovka už mi tolik nevadí a já pozvolna zrychluji. Rychlost graduje na závěrečný dvousetmetrový úsek a v cíli se na mě usmívá čas 1:42:27.

Kdyby mi někdo před měsícem řekl, že zaběhnu pod 1:50, tak bych mu asi nevěřil. Ale stačí 4 týdny tréninku a vše se začíná opět vracet. Mít o 5 kilogramů méně, třeba bych hravě zaběhl pod 1:40. Jako test před maratonem v Bratislavě byl Zimní půlmaraton Vaší Ligy dobrým povzbuzením a možná by to tam mohlo dopadnout pod 3 hodiny 45 minut. Necháme se překvapit.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky