39. ročník Chomutovské hodinovky

08.07.2018

Datum akce: 07.07.2018
Délka trasy: to, co stihnete uběhnout za hodinu
Povrch: Tartan
Počet v cíli: 32
Obuv: Adidas Adizero Adios 3
Cílová vzdálenost: 45 koleček
Pořadové číslo: 39/104 (rok/celkově)

Atletický ovál ve mně vzbuzuje vždy takové smíšené pocity. Vybavuji si střední školu a ty nepříjemné pocity, které mi běh tehdy přinášel v podobě šíleného píchání v bohu a brnění v zubech. Nejhorší tehdy bylo, když jsme museli běžet 6 kilometrů neboli 15 nekonečných koleček. Jak já tehdy běhání nenáviděl! To bylo však na atletickém oválu vedle bývalých Městských lázní, tento je moderní a povrchem budiž tartan místo škváry, alespoň se na něm lépe dýchá! Jen těch 100 metrů chybí a atletický ovál má délku nestandardních 300 metrů.

Cítím nervozitu, jakou jsem měl naposledy před loňským maratonem v Praze. Sám hodnotím hodinovku mezi ty těžší závody. Běžíte hodinu a čas je pro všechny stejný, zrychlení vám nepomůže, rychleji vás do cíle nedostane. Vzpomínky na loňský ročník tomu také moc nepomáhají. Tehdy jsem měl potenciál závod dokončit na metě 12 kilometrů, jenže jsem bojoval. Naběhávání koleček mi vůbec nesedlo a už vůbec ne to vedro, na atletickém ovále o stín nezavadíš. 

Letos se situace nesměla opakovat. V rámci půlmaratonu v Olomouci jsem překonal hranici 13 kilometrů za hodinu a desítku dokáži stabilně běžet pod 45 minut. Plán byl jasný - při tempu 4:30 min/km bych zvládl uběhnout 13,33 kilometrů, jenže 13,5 kilometru vypadá lépe, že? Na atletický ovál dorážím těsně po deváté. Loňské podmínky se opakovat nebudou, je celkem chladno a fouká celkem znatelný vánek, téměř ideální podmínky na běh, jen kdybych už týden nebojoval s nějakou formou nachlazení.

Mezi borci připravující se na závod vidím Aleše Filingra, jednoznačný adept na vítězství, i když Kuba Patúc mu to rozhodně nebude chtít dát zadarmo. O kategorii výš je favoritem jednoznačně Pepa Unger a mezi ženami Ivana Vávrů, kterou bude čekat souboj s Nikolou Fiskovou. Já osobně bych se chtěl rád držet Michala Luxy, ten už je dávno někde jinde a tak mě bude čekat osamělý závod s jasně danou strategií.  

Startujeme. Všichni vystřelují vpřed a jejich tempo mi rozhodně nesedne do strategie. Mámě před sebou téměř hodinu běhu a nehodlám se utavit na úvodní dvacetiminutovce, to už tu bylo vloni. Volím si tempo mezi 4:20 - 4:30 a jedu jako stroj. Koukám, jak mi skupinka vpředu pozvolna utíká a Aleš mi naděluje první kolo po pouhém kilometru. On není dneska můj soupeř. Vím, že doženu tu velkou skupinku, ve které běží i Fanda Pospíšil, který to parádně přepálil a bude minimálně druhou půlku závodu trpět.

Vše jde podle plánu, začínám pomalu dobíhat skupinku vpředu, občas uhnu Alešovi, Kubovi, Tomášovi a dalším rychlíkům, kterých tu dneska není zrovna málo. První cíl je dohnat skupinku, ve které je Fanda a kousek za ním Nikča Fisková. Po dvaceti minutách je však důležité nezapomenout na občerstvení a jsem asi prvním, co využívá tohoto benefitu. Jeden doušek vody a hned se lépe běží. Běžíme dál, do cíle zbývá necelých 40 minut. 

Hodinovka je svým způsobem parádní tempo trénink a přesně v tom tkví má strategie. Dnes jsem vodič závodu na 13,5 kilometru a prvních 20 minut je přesně podle plánu. Hodinky přeměřují aktuálně nějakých 90 metrů, vím, až mi ukáží 6 kilometrů, tak skutečných 6 kilometrů je na místě, kde jsme vyběhli a podle toho se orientuji. Tuto metu také překonávám v čase 26 minut a 33 sekund. Vše jde hladce, přesně podle plánu.

Závod se pozvolna přehoupl do druhé poloviny a  vidím, jak Fanda citelně polevuje. Úvodní tempo kolem 4:20 dalo zabrat, trvá to však několik dalších kol, než jej předběhnu. Zdá se to nekonečné, cílová rovinka na které nás vítr ovíjí vlažným poryvem. Kolečka ani v hlavě nepočítám, bylo by to unavující. Hlavní je nadále držet rovnoměrné tempo a nepolevovat. Čas od času mě předbíhají rychlejší borci, občas naopak já předbíhám jiné.

Do cíle zbývá přibližně 20 minut a Nikola Fisková polevuje. Nevzdávej to, pojď. Těchto dvacet minut bude asi nekonečných. Všichni do toho dávají vše a velký obdiv má u mě malá Štěpánka Ouzká a výborně běží i její brácha Vítek. Cítím se celkem dobře, podruhé občerstvuji a závěrečnou třetinu závodu si hodlám užít, vše jde podle plánu. 

Desítka za 44 minut a 30 sekund, před 10 dny jsem ji zvládl o 80 sekund rychleji, zde musím počítat s tím, že budu mít před sebou nějakých těch 3,5 kilometru před sebou. Tuto vzdálenost musím zvládnout za 15 minut a 30 sekund rovnajícím se průměrnému tempu 4 minuty a 25 sekund. Udržet tempo stojí více sil a i tepová frekvence pomalu roste, jak musí moje srdce pumpovat hustější obsah mých žil.

Možná by tam byla síla na poslední desetiminutovku zrychlit, nechce se mi, nebudu si přece kazit své rovnoměrné tempo. Zdá se mi, že toho všichni mají dost. Ještě chvilku a konečně to bude za mnou a já už se na tu chvilku těším. Dávám jedno kolo Fandovi, který na závěr výrazně polevil, ona ta hodina je setsakramentsky dlouhá. Posledních 5 minut, potřebuji ještě 4 kolečka, abych splnil cíl, budu sebou muset hejbnout.

Probíhám asi posledním kolem, slyším mezičas 58 minut a 50 sekund. Zrychluji, to jedno kolo ještě zvládnu. Předbíhám i Michala Luxu, který mi krátce předtím nadělil již druhé kolo. Na cílové rovince o necelou minutu slyším znatelně odpočítávání a stíhám probíhat přesně v časovém limitu a 5 minut do toho přidat. Výsledná hodnota 13505 metrů a meziroční zlepšení o 1819 metrů. Cíl splněn.   

Klobouk dolů před všemi, kdo tento typ závodů běhávají. Žádný závod na dráze není jednoduchý a ještě, že jsem si kolečka nemusel počítat sám. Vítěz Aleš Filingr zaběhl 17203 metrů neboli 57 koleček! Nejrychlejší ženou byla opět Ivana Vávrů se vzdáleností 13544 metrů a také si zlepšila svůj osobáček. Velký klobouk dolů před Michalem Luxou. I přes vleklé problémy s kolenem stihl za hodinu zaběhnout 14090 metrů! Velmi překvapil i Fanda Pospíšil, u kterého jsem 12935 metrů rozhodně nečekal, ale asi se mu líbil výhled! Obávám se, že na Chomutovský půlmaraton mých služeb jako vodiče na 1:45:00 nevyužije, rozhodně má na to běžet o 5 minut rychleji.

Za rok opět na shledanou, to už bych těch 14000 metrů mohl překonat. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky