ZBP 2017/18 #5 - Běh kolem Kláštera

26.11.2017

Datum akce: 26.11.2017
Délka trasy: 5,12 km
Kategorie: B
Povrch: Zpevněný + 4x nádherné schody :-)
Počet startujících (hlavní závod): 139

Běh kolem Kláštera vloni odstartoval celé mé loňské osmnáctidílné dobrodružství s názvem Zimní Běžecký Pohár. Tehdy jsem vůbec nevěděl, do čeho jdu! Při pohledu na vzdálenost jsem si říkal, že něco nad 5 kilometrů zvládne každý. Samotný závod mě samozřejmě dokonale vyvedl z omylu. Vzpomínám si, jak mi hned po startu vypadli klíče od auta a musel jsem se pro ně vracet, jak na schodech vznikla zácpa, jako se nyní tvoří v Zelené a Málkově v době dopravní špičky a že ty schody vyběhnout čtyřikrát není vůbec žádná sranda!

Na letošní rok se mi podařilo zlanařit Tomáše Kňávu a samozřejmě jsem si tyto detaily nechal zrádně pro sebe! Svou běžeckou premiéru na Zimním Běžeckém Poháru měli i Jana Hrdinová, František Fialka či Josef Lehrl. Rozhodně existují jednodušší závody pro debut, ale Zimní Běžecký Pohár je o té výzvě, o tom kolektivu a srovnávání se s ostatními běžci a ostřílenými matadory, z nichž někteří jej běhají od samého začátku.   

Start první vlny, na startu i Honza "Akim" Potrebuješ
Start první vlny, na startu i Honza "Akim" Potrebuješ

V 10:30 startují ženy, dětské kategorie a někteří Akimové :-). My ostatní chceme běžet v elitní konkurenci, i když takový Tomáš má mírné obavy (obzvlášť, když jsme si před závodem byli společně s Janou Hrdinovou proběhnout trať). Po 4 minutách sbíhá paloučkem Petra Bulecová, neboť po dřevě nešlo běžet, klouzalo to. Asi měla jeden špatný došlap, neboť viditelně kulhá. Část pole volí rychlejší terénní vložku, další volí bezpečnější cestu kolem parkoviště a po schodech dolů. Po kluzkém běží jenom Katka Molnárová. 

My ostatní fandíme a 15 minut před startem se rozhoduji ještě jednou vyklusat. Vůbec se na ty schody netěším. S Michalem Luxou cítíme oba mírné napětí v oblasti hamstringů, což rozhodně není nejlepší na chůzi do schodů. V oblasti cíle pak závidím těm, co to už mají za sebou. Kulhající Káťa mě varuje, abych náhodou nebyl před ní. Později se dozvídám, že se jí před cílem vymstila volba běžet dolů po dřevě, uklouzla a nyní její koleno zdobí 7 stehů. Tímto přeji brzké zotavení. Nedokáži si vůbec odhadnout, jak se mi bude dnes dařit a budu rád, pokud vůbec přežiji! Čenda píská, svolává nás na start a dává nám pokyny a my tvoříme uličku pro dobíhající dámy, některé si to vysloveně užívají.

Před startem hlavní kategorie
Před startem hlavní kategorie

Je 7 minut po jedenácté a začíná úvodní sprint ke schodům. Zde se dá na startu ztratit hodně času. Propadám se startovním polem a to běžím po celou dobu tempem pod 4 minuty na kilometr! Schody, zatracené schody. Možná by to šlo nyní trošku rychleji, ale had běžců tento úsek opět dokonale zašpuntuje. Alespoň nejsem nyní na jeho konci, ale někde uprostřed. První schody za sebou a druhé schody čekají na zdolání. Pak stoupání podél klášterní zdi! Už nyní nemohu, přesto běžím dál a nedovoluji si přecházet do chůze. Pak bude dostatečně dlouhý úsek na to, abych nabral dech.  

Slyším hodinky, nemůžeme mít za sebou kilometr. Ano, jedná se o alarm upozorňující na vysokou tepovou frekvenci, která má nyní hodnotu 196 úderů za minut, jen o 7 více, než je maximum, které bych neměl překonávat. Už se nedivím, proč je mi tak zle. Běžím dolů a předbíhá mě Marek Kratochvíl. Já volím terénní úsek a Marek schody. Terén je mírně rychlejší, ale Marek si bere ztracenou pozici zpátky na rovince u Splitu.  

Vůbec se mi do toho druhého kola nechce. Jsem grogy už po prvním kole a to mě ty schody čekají ještě třikrát! Ke schodům už to sprintem nezvládám a jsem rád za tempo okolo 4:15 min/km. Připadá mi to moc rychlé, ale držím se Vlasty Březiny, který je kousek vpředu a táhne mě. Ty schody, ty zatracené schody. Slyším, jak někdo fandí a říká do toho Jirko. Bohužel to nebylo určené mně, ale Jirkovi Sojkovy, který se dostává vpřed. Já trpím podél zdi, na hoře ani nevím, jak se tvářím Pavlovi Greguškovi do foťáku, musím vypadat hrozně! 

Opět nějaká šance chytnou trošku dech a zklidnit tepovku. Dolů se snažím držet tempo Jirky Sojky, kousek vpředu vidím Vojtu Malého a Vlastu Březinu mám už za sebou. Dolů volím ještě pro jistotu na prudký úsek schody a zbytek po trávě a hurá do okruhu číslo tři. Už se mi vůbec nechce. Vím, že za chvilku budou ty schody. V hlavě si naladím své imaginární rádio a do schodů se mi přehrává úvod My Eyes od Lumineers, spíše uklidňující skladba, než k nabuzení, ale asi jsem potřeboval zklidnit tepovku.

Je to zase pořádné maso, ale snažím se podél zdi stále běžet. Někteří už volí rychlou chůzi a já se čím dál tím více blížím Vojtovi Malému, kterého předbíhám v klesání. Tam mě také naděluje jedno kolo pozdější vítěz Jakub Coufal. Mě už v myšlenkách hřeje pocit, že mám před sebou poslední kolo a za necelých 7 minut budu mít závod konečně za sebou.  

Ke schodům to už o moc rychleji nejde. Snažím se, co mi nohy stačí a výsledkem je pouze tempo 4:30 min/km. Do schodů se nyní snažím trošku rychleji, ale následný stoupák kolem klášterní zdi dá hlavě hodně zabrat. Dolů letím, jak jen to jde, ale soupeři si lépe rozkládají síly. Nejprve podlehnu Petrovi Brabcovi, kterého jsem předběhl v uplynulém kole a v terénní vložce před cílem i dvojici v podobě Lukáše Kouteckého a Tomáše Ouzkého. Cíl protínám jako 66. nejrychlejší běžec (vloni 87.) v čase 27 minut a 10 sekund. Zlepšení oproti loňsku o sympatické 3 minuty a 15 sekund.

Následně se jdu s Jirkou Runtem přibližně jeden kilometr vyklusat. Říká mi, že jsem oproti loňsku hodně zrychlil, když se nyní pravidelně umisťuji jen dvě minuty za ním. Říkám mu, že jsem možná trošku zrychlil, že on trošku zpomalil, ale letos byl Jirka o 8 sekund rychlejší, jak vloni. Dnes to byl opět ohromný zážitek a nohy dostaly řádně zabrat! 

Musím uznat, že i ostatní naši běžci si nevedli vůbec zle. František Fialka předvedl strhující souboj se Zdendou Řehořem, za kterým zaostal o pouhé 2 sekundy a celý závod zvládl za 24 minut a 56 sekund. Parádní výkon! Jirka Runt zaběhl čas 25 minut a 30 sekund a Michal Luxa doběhl ve výborném čase 26 minut a 35 sekund. 

Výborně si vedle Fandy Fialky vedli i naši debutanti Josef Lehrl, který zvládl celý závod v čase 28 minut a 55 sekund, Jana Hrdinová prosvištěla tratí za 32 minut a 7 sekund a Tomáš Kňáva potřeboval rovných 33 minut. 

Výsledky:
Poz. / Jméno / Ročník / Kategorie / Tým / Čas 
34. Fialka František 1975 V1 Běžci Chomutov 0:24:56
39. Runt Jiří 1976 V1 Běžci Chomutov 0:25:30
54. Luxa Michal 1990 MA Běžci Chomutov 0:26:35
66. Holeček Jiří 1986 MA Běžci Chomutov 0:27:10
86. Lehrl Josef 1976 V1 Běžci Chomutov 0:28:55
94. Potrebuješ Jan 1966 V2 Běžci Chomutov 0:30:00
113. Hrdinová Jana 1983 ŽV Běžci Chomutov 0:32:07
116. Škaloudová Petra 1974 ŽV Běžci Chomutov 0:32:50
118. Šlajs Jakub 1995 MA Chomutov 0:32:54
119. Kňáva Tomáš 1982 MA Běžci Chomutov 0:33:00
138. Panuška David 1995 MA Běžci Chomutov 0:38:24            

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky