28. Karstadt Sports Citylauf Dresden

19.03.2018

Datum akce: 18.3.2018
Délka trasy: 10,00 km + 5 km + (3,3 km školní pohár)
Povrch: Asfalt + dlaždice
Počet startujících (10 km): 1311
Počet startujících (5 km): 593 

Desítka v Drážďanech, závod který jsem objevil, když jsem koukal koncem minulého měsíce na závody v okolí pro měsíc březen. Chvilku jsem si pohrával s myšlenkou, že se registruji, ale nakonec jsem si říkal, že to asi nechám plavat. O necelé dva týdny později napsal Honza Potrebuješ na Běžce Chomutov dotaz, zda by někdo nejel a jelikož jsem byl již mírně nahlodán, tak jsem jen vyplnil registraci a poslal 21 euro startovné. Tak začala cesta za mým prvním zahraničním startem v roce 2018.

S Honzou jsme vyráželi v půl deváté vstříc našemu zahraničnímu dobrodružství a na místě zjišťujeme, že je tam i pár známých v podobě Nely Kristenové s Lubomírem Bašusem či Radek Hanák. Zejména velkou účast měl tým Triatlet Karlovy Vary, kde vedle Nely reprezentovalo barvy na 5 kilometrové trati trojice účastníků a Radek Sedněv dokončil celkově pátý, na vzdálenosti deset kilometrů startoval v elitní skupině Daniel Strakla, který dokončil závod za 35 minut a 47 sekund a na trati závodu o délce 3,3 kilometrů pro žáky a mládež reprezentovala hned šestice děvčat a jeden chlapec.

Co nás příliš nepotěšilo, byly podmínky. Nárazy ledového větru rozhodně rekordům nepřejí a fakt, že jsem den předtím absolvoval závod na patnáct kilometrů, tomu rozhodně nepomáhá. Už po probuzení si říkám, že bych potřeboval do servisu na výměnu pohybového aparátu. Cítím únavu, bolí mě lýtka, stehna, hamstringy, už dva týdny bojuji se ztuhlým svalstvem zejména v oblastech lopatek a středeční pád na záda v Bezručáku zase ovlivnil krční svalstvo, jsem rozhodně zralý na lazar, místo toho vyzvedávám startovní číslo.  

Nastává dilema, mám si vzít větrovku, nebo mám spoléhat na své 3 vrstvy? Jsem dokonalá zmrzlina a když následně vidím v zázemí Keňany, že poběží jen v trenkách a tričku s krátkým rukávem, tak je mi zima. Jen ty rukavice měli pořádně teplé. Mnoho závodníků se před mrazem skrývalo v zázemí, které běžcům poskytovala Drážďanská radnice a ani já jsem neměl myšlenky na to se jít zahřát ven během. Dnes to bude na ostro až v závodním režimu.

Deset minut před půl dvanáctou je čas vyjít ven a pomalu se přichystat na start. Elitní skupina startovala již 10:30 a má tak svůj závod za sebou. Nyní jsme byli na řadě my, běžní hobbíci, ačkoliv se následně časy obou skupin vyhodnocují dohromady. S Honzou si tedy stoupáme někam doprostřed startovního pole a trošku mi to připomíná sérii RunCzech, kde je ve startovním koridoru také hlava na hlavě.

V koridoru
V koridoru

Startujeme a než se dostanu ke startovní čáře uběhne 47 sekund. Vodiči na 50 minut mají náskok přibližně 40 sekund a mě čeká nádherný slalom mezi účastníky. Začátek v Drážďanech je velmi úzký, ale já vystartoval a držím se po levém okraji. Stojí to plno sil a místy je doslova nutné do té skulinky mezi dvěma běžci "skočit", abych se dostal vpřed. Rozhodně to je dobrý trénink na Dubnový půlmaraton v Praze, kde bude situace asi mnohem horší.

Chvilku běžíme po chodníku podél tramvajových kolejí, než se dáme vpravo na rovinku, kde o něco později na druhé straně uvidíme tu rychlejší část běžeckého pole. V těchto místech kousek za ukazatelem značící první kilometr doháním vodiče na 50 minut a připisuji si i první kilometr v tempu 4 minuty a 21 sekund. Nohám se sice vůbec nechce, ale snažím se vydržet v podobném tempu, po otočce na konci rovinky bubnují na bubny. Celkem dobře to nakopává, ale únava ze včerejšího závodu je hodně znát. Stále se prokousávám vpřed běžeckým polem a druhý kilometr zvládám za 4 minuty a 28 sekund. 

Nyní po chodníku podél Zwingeru, kde také není příliš mnoho místa. Stále běžíme v jednom chumlu a já se prokousávám pozici po pozici vpřed. Po chvilce odbočujeme zase vpravo a třetí kilometr jsem zvládl v čase 4 minuty a 33 sekund  Vracíme se zpátky ke starému městu, jeden z běžců bojuje s rozvázanou tkaničkou a tak je potřeba se mu ve zdraví vyhnout. Jakmile se dostaneme na otevřené prostranství podél řeky, tak dostávám tu pravou facku od větru. Silný nárazový vítr přímo ve směru běhu, který dokonale zbrzdí. Stojí to hodně sil a čtvrtým kilometrem se doslova protrápím v čase 4 minuty a 56 sekund.

Jestli jsem byl unavený před dvěma kilometry, tak nyní bych nejraději doběhl ten jeden kilometr a do druhého kola už ani neběžel. Tenhle závod je ale na dva okruhy a deset kilometrů. Poslední kilometr okruhu má snad z půlky povrch pokrytý dlaždicemi a na nic se mi také neběží úplně nejlépe. Opět si říkám, že je to alespoň dokonalá příprava na Prahu, kde těch dlaždic bude mnohem více. Pátý kilometr absolvuji v tempu 4 minuty a 38 sekund a mezičas na 5 kilometrech činí 22 minut a 44 sekund.

Úsek podél řeky, zde to pěkně foukalo po obě kola.
Úsek podél řeky, zde to pěkně foukalo po obě kola.

Snažím se nalézt ztracené tempo. Pod 45 minut to dnes rozhodně nebude, ale rozhodně chci, aby to bylo pod 47 minut. Šestý kilometr v tempu 4 minuty 31 sekund pomalu nevnímám, mezera vpředu se rozevřela a za mnou je početnější skupinka. Když v vbíháme na dlouhou rovinku s otočkou podél Altmarktu, tak to opět přichází, poryvy větru, které mi berou i ten zbytek energie, co jsem měl. Vpřed se dere skupinka asi deseti běžců, já už jejich tempo nestíhám a sedmý kilometr zvládám za 4 minuty a 47 sekund.

Nohy mě bolí, už se vidím v cíli, ale ještě mě čeká necelá čtvrthodina běhu. Už nyní se obávám úseku podél řeky, ale nejprve musíme proběhnout opět okolo Zwingeru. Alespoň, že tady nefouká, jsme tu krytí a to se příznivě podepisuje na mém tempu, když osmý kilometr zvládám za 4 minuty a 29 sekund. Podél řeky však žádný úkryt není a opět to pořádně fičí. Snažím se držet tempo skupiny vpředu, nemám na to síly. Probíhám kolem skupiny co hraje na barely a už vím, že mě čeká jen jedna ostrá zatáčka vpravo a pak závěrečný kilometr.

Zde se snažím mobilizovat veškeré síly. Přepínám hodinky na celkový čas a přidávám, zkusím se dokončit pod 46 minut. Místy foukne poryv větru z boku, ale nyní už běžím na autopilota. V dálce slyším moderátora, jak vyvolává ty šťastlivce, co to mají už za sebou. Mě čeká ještě přibližně 500 metrů. Předbíhá mě jeden z běžců, nemám sílu odpovědět. Už jsem doslova vyčerpaný. Vidím cílovou rovinku, hraje Highway to Hell AC/DC a já zvedám pravou ruku s gestem V. Reálný čas sice nad 46 minut, ale čipový bude pod 46 minut a zastavuje se na hodnotě 45 minut a 39 sekund, jen o 5 sekund pomaleji, než jsem běžel dva týdny předtím na desítce u Verči.

Jsme spokojený. Po patnáctce jsem spíš počítal s tempem okolo 5 minut na kilometr a rozhodně jsem nečekal, že budu útočit na hranici 45 minut a nebýt silného větru, který dosahoval rychlosti až 37 km/h, tak by to možná bylo pod tuto magickou hranici. Jsem naprosto unavený, ale byl to nádherný závod. Přemýšlím o tom, že si jej i za rok zařadím do termínovky. Závod se poběží v neděli 17.3.2019 a možná bude za rok i lepší počasí, kdo ví.

Výsledky (10 km):
Poz.(celk (pohlaví)./kat.) / Jméno / Kategorie / Tým / Čas (real/čipový)
278./47. Holeček Jiří  M30 Běžci Chomutov 00:46:26/00:45:39
564./51. Potrebuješ Honza M50 Běžci Chomutov 00:53:15/00:52:25  

 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky