Jarní Půlmaraton PBT Vaší Ligy 2018

25.03.2018

Datum akce: 24.03.2018
Délka trasy: 21 km / 5 km
Pořadatel: Vaše Liga
Povrch: Asfalt
Počet startujících (10 km): 141
Počet startujících (5 km): 34

Čtyři týdny uběhly celkem rychle a nastal čas opět navštívit závod PBT Vaší LIgy. Z Chomutova jsem jako oběť naverboval Michala Luxu, který se mě zeptal, zda se tento víkend něco neběží. Běží, mé kroky vedly do Prahy a jsem rád za každou společnost v autě, obzvlášť když na start je to přibližně 120 kilometrů jízdy. Michalův osobák na půlmaraton byl 1 hodina 40 minut a 53 sekund z Mosteckého půlmaratonu a já si byl jist, že jeho osobní rekord padne.

Přijíždíme s dostatečným předstihem a tak jdeme koupit něco drobného na zub, doma jsem toho ke snídani moc nenalezl a už jsem měl zase hlad. Cestou zpátky na registraci jsme potkali Jirku Maška a já si byl po chvilce vyzvednout vestu s cílovým časem 2 hodiny. Ano, i dnes jsem měl při závodě roli vodiče a vzhledem k tomu, že jsem stále v nohách cítil uplynulý závodní víkend v podobě sobotní patnáctky a nedělní desítky, tak mi tento fakt rozhodně nevadil. Za dva týdny bude Sportisimo 1/2 maraton Praha a tam bych chtěl běžet na překonání svého osobního rekordu.   

Tempo parta - Pavel Hubáček, Jiří Mašek, Pavla Kratochvílová a má maličkost :-)
Tempo parta - Pavel Hubáček, Jiří Mašek, Pavla Kratochvílová a má maličkost :-)

Blíží se jedenáctá hodina a na start se vedle mě připravuje dalších 140 účastníků. Kousek vedle stojí Petra Celbová a tak se ji ptám, co dělá tak vzadu. Prý si to chce dnes odklusat okolo 2 hodin, tak jí ukazuji, že se mě má držet. Držet se mě chce i Anna Křepelová, která před pár týdny bojovala s chřipkou a vůbec neví, jak se jí bude dařit. Tak tajně doufám, že nepoběžím celý závod sám. Už z předchozích dvou startů jsem se přesvědčil, že se tady běhá strašně rychle.

Startujeme a běžecké pole utíká závratným tempem, a pro mnoho účastníků okolo není jednoduché v této fázi závodu eliminovat své závodní instinkty. Některým se to ale daří a těm se dostává uvítání s krátkým proslovem o cílovém čase a průměrném tempu. Zatím běžíme v relativně početné skupině a konverzujeme. Trasu znám až k první občerstvovačce a do těchto míst se mě drží i celkem početná skupina. Následně někteří začínají utíkat a jiným zase začíná tempo klesat.

Úvodní kilometry se mě držela celkem početná skupina
Úvodní kilometry se mě držela celkem početná skupina

Mými společníky se nyní zejména stává Ondra Domský s Klárou Gajovou a tak je na čase o nich i něco zjistit. Ondra začal s během teprve v prosinci a už nyní si troufá na půlmaraton a rovnou s ambicí okolo 2 hodin! Klobouk dolů, má můj velký obdiv! Tempo drží s přehledem a já poznávám nová místa, například když se podbíhá Pražský okruh  a už vím, odkud se vzala ta fotografie na webu v propozicích, jen škoda, že je dnes mírně zataženo.

Fotografie z propozic - pod Pražským okruhem vede lávka přes Vltavu, ze které byl pořízen i tento snímek
Fotografie z propozic - pod Pražským okruhem vede lávka přes Vltavu, ze které byl pořízen i tento snímek

K otočce to máme stále více jak 5 kilometrů, ty však utíkají ve společnosti ostatních běžců celkem rychle a asi si musí říkat, jakého to mají ukecaného vodiče! Běžet na čas 1:45, tak bychom toho už tolik nenamluvili...i když kdo ví. Po pravé straně máme Vltavu a já koukám z dáli na Lom Zbraslav na druhé straně řeky, zajímavá podívaná.  Lom míjíme přibližně mezi osmým a devátým kilometrem na jednom nezpevněném úseku a v těchto místech nás míjí i průběžně vedoucí Santiago Berenguer ze Španělska.

Připravuji ostatní na to, že bude na čase fandit, jak míjíme více a více rychlíků na trati. V jedné skupině běží i Michal Luxa a když pak posléze potkáváme vodiče na 1:40 Pavla Hubáčka o dobrou minutu a půl, možná dvě minuty později, tak si říkám, že Michal dnes běží neskutečně dobře. Velkou skupinu kolem sebe má i Jirka Mašek běžící na čas 1:45, jen Pavla Kratochvílová už běží téměř v liduprázdnu.

Před otočkou panuje stále dobrá nálada :-)
Před otočkou panuje stále dobrá nálada :-)

Nyní je na čase se zeptat Kláry, jaké jsou její běžecké zážitky a nestačím se divit. Klára je totiž skutečný dobroběžec, který běhá se skupinou dalších dobroběžců střídající se v tlačení vozíčkářů, aby si i oni mohli užít tu nádhernou atmosféru závodů. Tito běžci mají můj hluboký obdiv! V této roli se jí zatím nepodařilo zaběhnout půlmaraton pod dvě hodiny, ale tentokrát jsem přesvědčen, že to s přehledem zvládne. Když se blížíme otočce, tak máme přibližně 15 sekund náskok, tak budeme mít dostatek času na občerstvení.  

Klára v roli dobroběžce
Klára v roli dobroběžce

Nyní nás čeká již ta lehčí část, jen něco málo před 10,5 kilometru zpátky na místo, odkud jsme téměř před hodinou vyběhli. V protisměru povzbuzujeme běžce, kteří to dnes budou mít na dvě hodiny, přesto i oni podávají pozoruhodné výkony. Kousek před námi běží Anna Křepelová a vypadá to, že jí dnes rozhodně nedoženu a zaběhne i letos půlmaraton pod dvě hodiny a že jich na kontě již má. Zpátky u kamenolomu se ohlížím zpátky a se mnou běží Klára, Ondra a Zdeněk Petržílek, který na svůj ročník 1955 podává výborný výkon. V těchto místech nás povzbuzuje i fanoušek v podobě Kláry maminky :-)

Neustále si povídáme, respektive já tu hubu nedokáži zavřít. Jak se blížíme Pražskému okruhu, tak doháníme dlouhána Marcela Revilaka, který zrovna není moc nadšen z faktu, že jej dohnal vodič na dvě hodiny, ale prozatím zvládá tempo, které udávám. Po chvilce jsem se dostali i k občerstvovací stanici na 5. kilometru a vůbec netuším, jak moc velký náskok máme, ale nyní můžeme zpomalit, abychom se řádně občerstvili. Za chvíli nás bude čekat mírně nakloněná rovinka, která po 16 kilometrech běhu dokáže být celkem nepříjemná.

Pokračujeme, Klára běží trošku před námi a já mám kolem sebe Ondru a Petera. Propaguji náš domácí půlmaraton a říkám mu, že si dokážu hravě představit, že jej zvládne i za 1 hodinu a 50 minut. Zatím mu to běží parádně, na rozdíl od jiného běžce, který byl daleko před námi, ale nyní 4 kilometry do cíle přechází kvůli křečím do chůze. My pokračujeme a když míjíme workout venkovní hřiště, tak se nikomu cvičit nechce. Koukám na čas a v hlavě počítám, že abychom běželi na čas, tak bychom kbelík označující 3 kilometr měli míjet v čase 1 hodina 43 sekund. 

Když jsme u něho, tak zjišťuji, že máme 30 sekund náskok a nyní si můžeme dovolit zvolnit a tak zpomaluji na průměrné tempo 5:50. Ondra měl doposud maximum v tréninku 18 kilometrů a nyní již běží své nové maximum. Bohužel nyní začínají přicházet potíže i na Petera a přechází do chůze. S Ondrou běžíme v klidu a za nedlouho to máme i poslední kilometr. Klára je stále jen kousek před námi a s ní i další skupinka běžců. 800 metrů před cílem vybízím Ondru, ať zrychlí, vypadá to, že má sil stále dost a on vzorně poslouchá a mizí.

Poslední metry běžím sám :-)
Poslední metry běžím sám :-)

Poslední stovky metrů si tak užívám o samotě a do cíle dobíhám v čase 1 hodina 59 minut a 58 sekund. Ondra mi na těch 800 metrech utekl o 31 sekund, famózní finiš! Výborně si vedla i Klára, která doběhla 25 sekund před dvouhodinovým limitem a zdolala tak poprvé dvouhodinovou metu! Gratuluji. V cíli jsem dal řeč i s Annou Křepelovou, která zvládla svůj cíl a doběhla v totožném čase s Ondrou. Prý když nás slyšela, tak věděla, že musí přidat a zvládla závod s přehledem!     

Ondra, Klára a já :-)
Ondra, Klára a já :-)

V cíli na mě už čekal Michal Luxa. Svůj závod zvládl v čase 1 hodina 33 minut a 35 sekund! Naprosto úžasné! Gratuluji a vůbec netuším, zda mám zvednout hozenou rukavici a pokusit se jeho čas ještě letos překonat! Vždyť jeho čas byl téměř o 5 minut rychlejší, než je můj stávající osobní rekord! Na Sportisimo 1/2 maratonu Praha se pokusím běžet na čas 1:35 a uvidíme, buď to sedne, nebo to nesedne. Michal se ohromně zlepšil a za ten necelý rok už mě bežecky přerostl, bez obalu to přiznám a za tu dřinu v tréninku si takové výkony i zaslouží.

Na poslední víkendový běh v rámci PBT příští týden se bohužel nechystám, mám jiné povinnosti a to opět v roli vodiče. Stihnout dojíždět poslední středy v měsíci odpoledne do Prahy nebude jednoduché, ale slibuji, že tam během roku zavítám. V plánu mám rozhodně Květnový závod, ale například Dubnový závod se běží den po mém svátku a to je také dobrý důvod si přijet zazávodit, není-liž pravda?

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky